Försäljningen i dagligvaruhandeln steg med totalt 1,2 procent under juli jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen i fysiska butiker ökade 1,4 procent, medan e-handeln minskade 3,5 procent.
”Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt”, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.
– Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Nära fyra procent
Totalt stod e-handeln för 3,6 procent av dagligvaruhandeln.
Att den totala försäljningen steg förklaras bland annat av att många var kvar i Sverige under sommaren på grund av pandemin.
– Sannolikt ser vi också en fortsatt effekt av att kunderna söker sig tillbaka till fysiska butiker i takt med att allt fler vaccinerats. Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden, vilket drar ner tillväxten”, säger Karin Brynell.
Läs även: Ljusning för handeln – men ännu ingen anledning att jubla