Facebook noscript imageBetalade 500 kronor – fick 46 000 strömningar på Spotify
Nöje
Betalade 500 kronor – fick 46 000 strömningar på Spotify
Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT

Trots att Spotify gör mycket för att stoppa köpta strömningar går det fortfarande att manipulera sajten. En granskning visar att det fortfarande går att betala till sig strömningar.

För endast 500 kronor får du drygt 46 000 strömningar på Spotify, det visar en granskning gjord av sajten Breakit.

Reportrarna på sajten la upp en loop av ett intro till deras podd på cirka två minuter som en låt för strömning på Spotify. De döpte ”gruppen” till Masas och låten fick det passande namnet ”Loopiloop”.

De uppger att de betalar 500 kronor till två företag som ska ordna så att ”låten” får ett antal strömningar. Efter ett par dagar noteras ”Loopiloop” för dryga 46 000 strömningar på Spotify. Statistiken visade på att 8 000 unika användare hade lyssnat på ”låten” de lagt upp.

Vill inte kommentera

Spotify är inte sugna på att kommentera Breakits granskning, men skriver till dem i ett mejl med oklar avsändare.

”Vi ser väldigt allvarligt på artificiell manipulering av streams. Spotify har flera åtgärder på plats för att upptäcka, undersöka och hantera sådan aktivitet. Vi fortsätter att investera kraftigt i att förfina våra processer samt förbättra metoder för upptäcka, ta bort och minska effekten som artificiell manipulering har på legitima musikskapare, rättighetsinnehavare och våra användare”.

Spotify har tidigare meddelat att fejkade strömningar utgör ungefär en procent av det totala antalet strömningar på sajten.

Mark Mulligan, grundare av Midia Research, en firma som gör analyser om streamingmarknaden, är något av en branschauktoritet, tror att det kan finnas skivbolag och marknadsförningsbyråer som köper fejkade strömningar för att få in en låt på en topp- eller spellista.

– Det är för de vill få igång något, att göra artisten tillräckligt stor för att väcka uppmärksamhet. Det handlar om att få en kickstart i den här processen, säger Mark Mulligan till Breakit.

En låt som spelas ofta får fler lyssnare av bara farten, lyssnare drar lyssnare – helt enkelt.

Läs även: Spotifys svar på coronakritiken

Tomas Hedlund