Priset på biobränslet HVO100 har stigit med 37 procent sedan årsskiftet. Nu tillsätter regeringen en utredning för att öka tillgången på biodrivmedel som på lång sikt skulle kunna få ner priset.
I och med skärpningen av reduktionsplikten vid årsskiftet steg priset på det fossilfria biobränslet HVO100 med fyra kronor över natt. Sedan dess har priset fortsatt stiga till följd av de högre bränslepriserna i Ukrainakrigets spår, samt den svaga svenska kronan.
Idag kostar en liter HVO100 33,07 kronor per liter, jämfört med 26,81 kronor för en liter diesel och 22,93 kronor för en liter bensin, enligt tanka.se. Det senaste året har priset på biodrivmedlet stigit med hela 84 procent.
– För att det ska bli billigare att tanka måste tillgången till och produktionen av biodrivmedel öka i Sverige, säger landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg under en pressträff där hon meddelar att en utredning om en biostrategi kommer att tillsättas i augusti.
Då 90 procent av biodrivmedel hade sitt ursprung utanför Sverige 2020 ska det nu utredas hur andelen svenskproducerade biodrivmedel kan höjas. Energimyndigheten uppskattar att en storskalig produktion av biodrivmedel är möjlig.
– Den skulle kunna öka produktionen av flytande biodrivmedel med 10 terrawattimmar, jämfört med de 20 terrawattimmar som användes i Sverige 2020.
– Vi har en outnyttjad potential i restprodukter från jordbruk och skogsbruk, som avverkningsrester, lignin, sågspån och halm […] , tillägger ministern.
Den del av utredningen som fokuserar på biodrivmedel ska presenteras senast i mitten på februari 2023. Men redan idag larmar aktörer inom transportsektorn att vissa nu ratar HVO100 och går tillbaka till diesel.
Läs även: Larmet: Höga bränslepriser tvingar bönder att dra ner produktionen