
Blackrock och Blackstone, två av finansvärldens tyngsta aktörer med förvillande lika namn, har intensifierat sin konkurrenssituation genom att expandera in på varandras traditionella marknadsområden, rapporterar Realtid.
Wall Streets två finansgiganter med snarlika namn – Blackrock och Blackstone – har börjat konkurrera allt mer direkt med varandra på sina respektive kärnmarknader. Kapitalförvaltningsjätten Blackrock, med 11,6 biljoner dollar under förvaltning, har nyligen säkrat två hamnar vid Panamakanalen efter påtryckningar från USA:s president Donald Trump, en affär som Blackstone uppges ha övervägt men misslyckats med, enligt Realtid.
En delad historia
Företagens gemensamma historia började 1988 när Larry Fink, efter motgångar på First Boston, anslöt sig till Blackstone för att starta Blackrock. Sex år senare splittrades bolagen efter en konflikt om ägarandelar.
”Det var ren girighet från Steves sida”, uppger en källa nära händelsen för Barron’s, med hänvisning till Blackstones vd och medgrundare Stephen Schwarzman. Schwarzman har i sin bok ”What It Takes” från 2019 erkänt sitt misstag och beskrivit försäljningen av Blackrock som ett ”heroiskt misstag”.
Olika strategier, imponerande resultat
Schwarzman kommenterar den ökande konkurrensen: ”Jag tror konvergensen är mer enkelriktad, vilket innebär att Blackrock expanderar in i alternativa investeringar”, men tillägger att Blackstone också breddar sin produktdistribution.
Blackstone har gynnats av sin ”two and 20”-modell – den årliga förvaltningsavgiften på 2 procent plus 20 procent av investeringsvinsten. Sedan börsintroduktionen 2007 har aktieägarna fått en totalavkastning på 1172 procent, jämfört med S&P 500:s 442 procent.
Blackrock, trots en imponerande totalavkastning på 11228 procent sedan börsnoteringen 1999, har endast matchat jämförelseindex under det senaste decenniet. Enligt Barron’s värderas Blackrock till cirka 150 miljarder dollar, 40-50 miljarder under Goldman Sachs, Morgan Stanley och Blackstone.