Utbyggnaden av publika laddstolpar till elbilar går alldeles för långsamt. Det konstaterar Carl-Erik Stjernevall, hållbarhetsansvarig på M Sverige som säger att det behövs stora satsningar i laddnätverket för att påskynda klimatomställningen.
Allt fler personer väljer elbil framför bensin- eller dieseldrivna bilar. Men bristen på laddstolpar gör att fler framöver kan komma att välja bort elbilen.
Elbilsflottan ligger idag på 320 000 fordon, idag finns det ungefär 14 000 laddstolpar i Sverige.
Laddningsmöjligheterna ser olika ut beroende i vilken del i landet du befinner dig i. I Stockholm, Skåne och Västra Götalands län finns flest laddstolpar.
”Ingen vill ta ansvar”
Riskerna är att folk väljer bort elbilar eller kör laddhybriden på bensin, vilket gör att klimatnyttan uteblir, enligt Carl-Erik Stjernevall.
– Möjligheten att ladda blir allt sämre nu när antalet elbilar ökar snabbt. Varken samhället eller branschen verkar vilja ta ansvar för att lösa laddfrågan, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige i ett pressmeddelande.
Utmaningar
Carl-Erik Stjernevall säger att ett problem med de publika laddstolparna är byråkrati för de som parkerar vid en samfällighet. Enligt Stjernevall sätter Lantmäteriet käppar i hjulet för omställningsarbetet genom gammaldags byråkrati förenat med oproportionerligt höga kostnader.
– Det krävs stora satsningar i laddnätverket. Elbilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och enkelt kan ladda hemma, elbilen måste vara lika tillgänglig för alla och det är den inte idag, säger Stjernvall.
Läs även: Anslag till elbilar höjs till samma nivå som migrationsbudgeten
fakta
Antal stolpar som saknas, per län*
Blekinge län 115
Dalarnas län 68
Gotlands län –
Gävleborgs län 5
Hallands län 500
Jämtlands län –
Jönköpings län 538
Kalmar län 87
Kronobergs län 262
Norrbottens län 138
Skåne län 2 313
Stockholms län 10 052
Södermanlands län 349
Uppsala län 637
Värmlands län 138
Västerbottens län 227
Västernorrlands län 113
Västmanlands län 337
Västra Götalands län 2024
Örebro län 309
Östergötlands län 490
* Statistik från branschorganisationen PowerCircle
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, däribland Sverige.