Regeringen satsar extra miljarder i vårbudgeten för att möta den kraftiga efterfrågan på den del av klimatbonusen som går till elbilar. Lejonparten går till leasingföretag och storstadsbor.
Regeringen kommer att skjuta till ytterligare 3,9 miljarder kronor till klimatbonusen i vårändringsbugeten, enligt ett pressmeddelande. Bonusen på maximalt 70 000 kronor går till företag eller privatpersoner som köper en ren elbil.
Budgetposten för klimatbonusen kommer därmed att uppgå till 7,4 miljarder kronor. Det kan jämföras med den totala migrationsbudgeten på 8 miljarder, visar Regeringskansliets beräkningar av statens utgifter i 2022 års budget.
– I början på april var omkring 5,5 miljarder kronor upptingade för elbilsbonusen, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare vid Transportstyrelsen till Bulletin.
– Vår prognos är att det krävs runt 7,3 miljarder för helåret. Den prognosen räknar med en ökande försäljning av elbilar, tillägger Einarsson.
Lejonparten av bonusen går till leasingföretag
En utredning utförd av Riksrevisionen 2019 visade att ”87 procent av klimatbonusarna betalades ut till företag och att 47 procent av mottagarna (både företag och privatpersoner) hade en folkbokföringsadress i Stockholm stad”.
– Dessa andelar stämmer fortfarande. Det rör sig ju mest om leasing och de stora leasingföretagen befinner sig bland annat i Södertälje, säger Einarsson.
Storstadskommunerna har fått den övervägande delen av utbetalda bidrag, drygt 80 procent, enligt Riksrevisionens utredning ”Statliga åtgärder för fler miljöbilar” från 2020.
– Mellan 2019 och 2021 gick flest utbetalningar till Stockholm, följt av Södertälje, Göteborg, säger Einarsson.
Sverige leder elbilsköp i Europa
Omställningen till eldrift går enligt klimat- och miljöminister Annika Strandhäll snabbare och snabbare. Nybilsförsäljningen av elbilar uppgår till 60 procent. Sverige leder ligan i Europa vad gäller nyinköp av elbilar.
– Elbilar och andra miljöbilar ska vara ett möjligt alternativ för allt fler svenskar, de ska bli billigare. Här är klimatbonusen en att våra viktigaste åtgärder. Bonusen utökas med 3,9 miljarder för 2022, sade Strandhäll vid en pressträff.
– Transportsektorerna står för en tredjedel av Sveriges utsläpp. Utsläppen från klimattransporterna måste minska och transporterna måste ske klimatsmart och elektrifieras, tillade hon.
Transportsektorns utsläpp måste minska med 70 procent fram till 2030, och till 2045 måste de ner till ett netto på noll, enligt regeringens klimatmål.
Läs även: Bristen på laddstolpar leder till tvärstopp av elbilsförsäljningen inom kort
Elbilar fortfarande för dyra
Jimmy Ståhl, ledamot för Sverigedemokraterna i trafikutskottet, säger till Bulletin att han välkomnar klimatbonusen men att det måste bli billigare för vanligt folk att kunna köpa en elbil i dag:
– Vad gäller klimatbonusen har jag förstått att det är en nödvändighet för att påskynda omställningen vad det gäller satsningen på elbilar, dock tycker jag att det hade varit bättre om man lade klimatbonusen på billigare elbilar så att man fick ner priset, så att vanligt folk har råd att investera i en elbil. Nu har de gått ner från inget tak till ett lägre tak, men jag tycker fortfarande att produktionen för vanligt folk är för dyr, säger Ståhl.
Järnvägen tilldelas 700 miljoner i miljökompensation
Regeringen vill se att miljökompensationen förstärks med ytterligare 697 miljoner kronor under 2022. Detta för att ställa om från mer vägbaserad trafik till järnväg.
Regeringen vill även fortsätta att stärka kollektivtrafiken efter pandemin och i budgeten avsätts 100 miljoner kronor per år till Trafikverket för att finansiera ett nytt nationellt biljettsystem.
Läs även: Se upp för extraavgifter när du laddar elbilen