Facebook noscript imageBussförare kräver permanent stängning av framdörrar
Nyheter
Bussförare kräver permanent stängning av framdörrar
Stängt framme vid föraren på en av Skånetrafikens bussar. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT.
Stängt framme vid föraren på en av Skånetrafikens bussar. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT.

Bussförare i Umeå vill att stängningen av bussens framdörrar under pandemin blir permanent. Åtgärden beskrivs som en av de största arbetsmiljöförbättringarna på flera årtionden, bland annat eftersom mängden hot och våld mot förare minskat dramatiskt.

– Innan vi stängde dörrarna för ett år sedan tyckte vi att situationer med hot och våld hade ökat en hel del, säger Camilla Ingman, huvudskyddsombudet på transportföretaget Transdev i Umeå.

Runt om i landet har bussar kört med stängda framdörrar under pandemin för att minska risken för att bussförare smittas. En oväntad följd har varit att förarna fått en lugnare arbetsmiljö.

Nu kommer krav på att framdörrarna stängs för gott. I förra veckan skickade Camilla Ingman in en begäran till Arbetsmiljöverket om att arbetsgivaren ska titta närmare på frågan.

– Om man har möjlighet att få bort den absolut största anledningen till hot- och våldsituationer så är ju det någonting man verkligen ska göra tycker jag, säger hon.

De senaste åren har flera fall av våld mot bussförare uppmärksammats. I oktober 2019 omringades en förare i Uppsala av cirka tio ungdomar och fick ta emot sparkar i bland annat huvudet. Gärningsmännen slutade inte förrän mannens kollegor och personer ur allmänheten ingrep.

Några veckor senare attackerades en bussförare i Göteborg efter att ha bett en stökig grupp ungdomar lämna bussen. Tidigare samma år rapporterades sex-sju fall av busschaufförer som misshandlats i Göteborg på mindre än tre månader, enligt uppgifter från fackförbundet Kommunal till SVT.

”Största arbetsmiljöförbättringen på årtionden”

Som bussförare på kvällstid i flera år har Camilla Ingman varit med om flera hotfulla situationer. Några av hennes kollegor har blivit misshandlade.

– Jag har kört ganska länge och ofta märker man när man kan ta diskussionen eller inte. Men det är klart att ibland har det blivit hotfullt och jag har tryckt på larmknappen när jag vill ha ut folk ur bussen.

Camilla Ingman, huvudskyddsombudet på transportföretaget Transdev i Umeå. Foto: Privat.

Att hon vänder sig till Arbetsmiljöverket nu beror på att arbetsgivaren Transdev har planer på att sätta en plexiglasskiva framför bussföraren så att framdörren kan öppnas för passagerare.

– Det här borde strida mot intentionerna med arbetsmiljölagen. Man ska ju vidta åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, och man har en skyldighet att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete som förhindrar ohälsa. 

Förutom en ökad risk för våld skulle det innebära ökad stress för förarna, kyla ner arbetsplatsen och öka inandningen av hälsofarliga partiklar, påpekar hon i skrivelsen, som först uppmärksammades av Nyhetsbyrån Siren.

I slutet av januari skickade hon en begäran direkt till Transdev om att behålla dörrarna stängda, med motiveringen att det inneburit den största arbetsmiljöförbättringen som skett för bussförare på flera årtionden.

”Eftersom viseringen vid förarplatsen är borta, så har risken för hot och våld i det närmaste försvunnit. Stressen vid föraravlösningar har minskat drastiskt i och med att de kan göras utan att passagerare samtidigt ska tränga sig in vid framdörren”, står det.

Vill inte försämra servicen

Transdev har valt att inte tillmötesgå begäran, och betonar att avstängningen av framdörrarna hela tiden har varit tänkt som en tillfällig åtgärd.

– Uppdraget vi hade innan pandemin är exakt samma som innan, vi ska leverera bra trafik till resenärer. Och en viktig aspekt är att man kan öppna framdörrarna så att resenärerna får en bra service. Med stängda framdörrar blir det svårare att ge dem information, säger Thomas Charrier, presstalesperson på Transdev.

Den förklaringen håller Camilla Ingman inte med om.

– Vi sitter ju inte helt isolerade när vi har framdörren stängd. Det är dagligen folk som signalerar utanför dörren att de vill fråga nåt. Då öppnar vi och svarar. Passagerare går även fram till avspärrningen i bussen och ställer frågor, säger hon.

Några rättvisande siffror på bussförarnas utsatthet finns inte att tillgå idag eftersom det i hela branschen finns problem men att tillbud inte rapporteras, menar hon.

– Det är knappt någon som rapporterar situationer som kunde ha lett till någonting. Det är först när det har hänt något verkligt ordentligt som det rapporteras.

På Kommunal bekräftar man att antalet anmälningar rörande våld och hot som gjorts till Arbetsmiljöverket av medlemmar har minskat dramatiskt i hela landet.

– I och med att man stängde framdörrarna så har ju det här i stort sett försvunnit, säger Mario Gavran, ombudsman.

Före pandemin pekade kurvan med anmälningar uppåt. Det kan delvis ha berott på att facket jobbat med att få fler medlemmar att rapportera tillbud, tror han. Men det utgör inte hela förklaringen.

– Beskrivningen vi får från skyddsombuden är att det har ökat, så är det, säger han.

TEXT: Sören Billing

soren.billing@bulletin.nu

Sören Billing