Facebook noscript imageCykelstölderna har ökat med 90 procent: ”Fler cyklar i omlopp”
Nyheter
Cykelstölderna har ökat med 90 procent: ”Fler cyklar i omlopp”
Cykel utan däck. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT.
Cykel utan däck. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Cykelstölderna i Sverige ökade med 90 procent i mars jämfört med februari. Endast en gång under de senaste 20 åren har det stulits fler cyklar i mars.

Generellt går cykelstölderna alltid upp ju närmare vi kommer sommaren, men vad som fått dem att skena just den här våren finns det inget entydigt svar på.

– En förklaring är att det helt enkelt är fler cyklar i omlopp. Framför allt i storstadsområdena cyklar folk mer för att slippa åka kollektivt under coronan, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen.

Läs även: Ann Linde (S) i blåsväder – kallade folkmord för ”massövergreppen”

Pandemin har också gjort att det råder brist på nyproducerade cyklar just nu. Fabriker i Asien, där de allra flesta cyklar produceras, tvingades stänga när covid-19 slog till och har ännu inte hunnit ikapp med produktionen.

– Ökar efterfrågan så ökar också stölderna. Finns det inte cyklar att få tag i på marknaden så blir det ännu mer lukrativt att stjäla cyklar och sälja på Blocket eller någon annanstans, säger Lina Nilsson.

Batterier attraktiva

Antalet stulna cyklar har ökat från 2 378 i februari till 4 504 i mars och ökningen gäller alla regioner. Störst ökning syns i Stockholm med 131 procent och lägst i polisregion Nord med en ökning på 37 procent. En skillnad som delvis kan vara väderberoende.

De senaste 20 åren har bara 2014 haft fler cykelstölder i mars månad, cirka 4 600.

Även stölder av cykeldelar och elcyklar har i det närmaste fördubblats i mars jämfört med februari.

– Jag tror att vi är ganska dåliga på att låsa våra cyklar. Vi cyklar till jobbet och låser fast cykeln noga där, men hemma känner vi oss trygga och ställer den vid husväggen eller på garageuppfarten, säger Lina Nilsson.

När det handlar om de cykeldelar som stjäls så ligger batterier till elcyklar på topp. Men även hjul och sadlar är attraktiva för tjuven, liksom hjälmar som spänts fast på cykeln.

– Det är jätteviktigt att ta med sig sitt batteri när man lämnar elcykeln. Det finns inga direkta låsanordningar på dem och de är dyra, så där finns det definitivt en andrahandsmarknad, säger Lina Nilsson.

Låg uppklarning

För den som blir av med sin cykel är oddsen inte särskilt goda att få den tillbaka.

Uppklaringsprocenten för cykelstölder är låg, närmast noll. Ärendena avskrivs direkt så det är extra viktigt att göra det man kan för att minska risken att bli utsatt för stöld.
Hur man låser fast sin cykel är mer eller mindre avgörande för om man ska få behålla den eller inte, menar Lina Nilsson.

Det absolut viktigaste är att låsa fast cykeln med ett ordentligt lås i ett fast objekt, gärna både genom ramen och hjulen. Tyvärr räcker det med en tur på stan för att konstatera att många bara använder tillverkningslåset eller låser fast framhjulet med en kedja. Det förhindrar ju ingen att ta den där cykeln och gå, säger Lina Nilsson.

Läs även: 49-årig kvinna mördad i Frankrike – polisen utreder islamistiskt terrormotiv

Läs även: Busch (KD) kallas till förhör om misstanke för förtal av brottsdömd

Text: TT

TT Nyheter