Facebook noscript imageDags att hamstra toalettpapper? Varubrist när tillväxten ökar
Ekonomi
Dags att hamstra toalettpapper? Varubrist när tillväxten ökar
Kvinna med toalettpapper samt containers i Oaklands hamn i Kalifornien. Foto: Jonas Ekströmer/TT/Ben Margot/AP/TT.
Kvinna med toalettpapper samt containers i Oaklands hamn i Kalifornien. Foto: Jonas Ekströmer/TT/Ben Margot/AP/TT.

Det svänger snabbt. I början av pandemin ansågs undergången nära förestående. Nu snurrar konjunkturhjulen så snabbt att det har uppstå brist på varor och containers. Och Morten Engelstoft, vd för den danska sjöfartsjätten Maersks terminaler, vädjar till människor att köpa mindre. Det är, enligt honom, det enda sättet att råda bot på en tilltagande varu-och containerbrist.

Den globala shipping- och utbudskrisen som lämnar efter sig gapande tomma hyllor verkar bara kunna lösas på ett sätt. Konsumenterna bör handla mer sällan och köpa färre varor.

– Vi hade kunnat sälja dubbelt så många möbler om vi hade fått tillräckligt många containers, säger en företagsledare i möbelbranschen i Sverige, som vill vara anonym.

Läs även: Risk för varubrist i Storbritannien

– Ibland har vi varit tvungna att köpa containers utan att veta priset på containern. Att köpa något utan att veta priset på det du köper är ytterst anmärkningsvärt, påpekar han. Priserna på en container kan variera med en faktor ett till tio.

Amerikansk efterfråga rusar

Morten Engelstoft, vd för de Maersk-ägda APM Terminals, säger i Financial Times att en växande efterfrågan hos konsumenterna har satt för stort tryck på containerrederierna, som inte hinner eller kan leverera varor. Det saknas containers.

Vi behöver lägre tillväxt så att utbudskedjan kan hämta sig eller sprida tillväxten på ett annorlunda sätt. Över en längre tidsperiod behöver vi återvinna vår effektivitet”, säger Morten Engelstoft i tidningen.

Den amerikanska efterfrågan har ställt till med mest besvär. I juli ökade varuimporten till USA med 20 procent jämfört med föregående år, och 11,5 procent jämfört med 2019. Till det kommer oregelbundna leveranser, färre hamnarbetare, och råvarubrist.

Ikea drabbat

Pandemin sätter världen i gungning. Även jättemöbelföretaget Ikea är drabbat. Aftonbladet skriver en artikel om att det är tomt på hyllorna hos Ikea. Kunderna uppmanas att hitta ersättningsprodukter bland Ikeas 10 000 olika produkter i sitt sortiment – eller bland dem som finns i hyllorna.

Frågan är då hur mindre företag överhuvudtaget får tag på en container.

En procents skillnad i efterfrågan eller utbudet i USA har en enorm påverkan på världshandeln. Det är en procent på en enorm volym. Nu har det skapats flaskhalsar vad gäller hamnkapacitet, truckar, lagerlokaler, och även den arbetskraft som förväntas sköta hamnverksamheten. Det saknas både personal som kan köra truckar i hamnar och magasin för att lagra varorna.

Läs även: Containerbrist: Huggsexa på varor i ansträngd leveranskedja

I förra veckan låg mer än 40 container fartyg uppankrade utanför hamnen i Los Angeles och Long Beach i Kalifornien och väntade på att få komma in och docka. Denna hamn är den huvudsakliga vägen in för kinesiska varor till USA. Det är bara ett tecken på problemen i containerbranschen.

Tidigt under pandemin skulle konsumenterna hamstra toalettpapper, bland annat på grund av en förväntad bristsituation. Nu verkar världen gå mot en verklig bristsituation men av helt andra skäl, till exempel brist på containers.

Margaret von Platen