Facebook noscript imageDe vill att städer ska anpassa sig efter deras elsparkcyklar
Nyheter
De vill att städer ska anpassa sig efter deras elsparkcyklar
Fredrik Hjelm, vd för Voi. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Fredrik Hjelm, vd för Voi. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Elsparkcykelföretaget Voi har på endast tre år förändrat hur folk rör sig runt om i Europas städer. Nu vill de bygga om städer för att passa sparkcyklarna, skriver DN i en intervju med Vois vd Fredrik Hjelm.

Fredrik Hjelm var med och grundade Voi som nu har elsparkcyklar i tio länder med över sex miljoner användare. Trots mycket kritik och flera uppmärksammade olyckor och buskörningar är elsparkcyklar mycket omtyckte. Voi-appen har laddats ner av omkring en miljon svenskar skriver DN.

Visionen ritar om kartan

I takt med att politiker vill ha en grön återhämtning, föreslår Voi att städer anpassas efter elsparkcyklar.

Det handlar om att ändra städer för att göra dem till platser där man kan leva, med mindre avgaser, ljudföroreningar och köer, säger Fredrik Hjelm till DN.

Voi har använt sig av arkitektfirman CF Møller för att rita om Hornstull i Stockholm för att visa visionen. Där är bilfilerna utbytta till cykelbanor, bilar till elsparkcyklar och två stycken orangerosa parkeringsställ, skriver DN.

Det är baserat på Parisprofessorn Carlos Morenos idé om 15-minutersstaden. Tanken är att inom 15 minuter till fots, cykel eller med hjälp av kollektivtrafik, ska alla ärenden kunna uträttas, uppger DN.

Vi gillar det konceptet väldigt mycket och har börjat prata med politiker om att de borde kolla på det och tänka om. Om man hade haft ett vitt papper i dag, hur hade man då ritat upp staden? Så borde man tänka, snarare än att utgå från hur staden ser ut i dag. Det var därför vi tog fram Hornstullsidén, säger Hjelm, till DN.

Vad ersätter elsparkcyklarna?

Till en början skulle elsparkcyklarna ersätta bilar, men nu är det snarare ett komplement till kollektivtrafiken. Exempelvis har Voi arbetat med Deutsche Bahn i Tyskland. Där erbjöds kunderna att ta en elsparkcykel den sista sträckan på sin resa till eller från tågstationen, skriver DN.

Vi försöker få till den typen av samarbeten här också, men har inte kommit lika långt, säger Hjelm till DN.

Läs även: Elsparkcyklister – illa omtyckta i trafiken

Läs även: Man skjuten i Rinkeby – uppgifter: Polisen jagar gärningsmän på elsparkcyklar

Nyhetsredaktionen