Facebook noscript imageElsparkcyklister – illa omtyckta i trafiken
Nyheter
Elsparkcyklister – illa omtyckta i trafiken
Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Elsparkcyklar är ett allt vanligare fenomen i storstäderna och enligt en Sifo-undersökning är många människor negativa. SVT rapporterade nyligen att antalet elsparkcyklar i Stockholms stad har ökat med 60 procent sedan 2019 till 14 000 stycken.

En Sifo-undersökning från Kvdbil visar att en majoritet av storstadsbor har en negativ inställning till elsparkcyklarna. Varannan svensk (51 procent) tycker att cyklister har sämst beteende i trafiken – men i storstadsregionerna anser 62 procent att elsparkcyklister har sämst beteende. Även bland icke-bilister är elsparkcyklister impopulära (60 procent).

Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att elsparcyklar kan klassificeras som en typ av cykel om de har en maxhastighet på 20 kilometer i timmen och en motor på max 250 watt.

Om en elsparkcykel är snabbare eller starkare kan den inte längre klassas som en cykel. Det närmaste skulle motsvara en moped klass II.

Detta är dock inte möjligt då elsparkcyklar inte uppfyller de tekniska kraven för en moped – däribland bromskrav.

En elsparkcykel kan därför inte klassas som vare sig cykel eller moped och ”då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område”, skriver Transportstyrelsen.

Samma trafikregler gäller för lagliga elsparkcyklar som cyklar enligt Transportstyrelsen. Bland annat innebär detta att som elsparkcyklist fara på en gågata, eller ett gångfartsområde, är den högsta tillåtna hastigheten gångfart (ca 5-7 km/h) och trafikanten har väjningsplikt mot gående. Elsparkcyklarna får även framföras på körbana under förutsättningen att föraren fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen inte är över 50 kilometer i timmen.

Trots ökade problem med elsparkcykelframförande saknar polisen resurserna att lagföra trafikbrott, säger kommissarie Hans Nilsson vid Stockholms trafikpolissektion i intervju med SVT.

Det är heller inte möjligt att avgöra hur många trafikbrott som begås av elsparkcyklister då statistiken inkluderar vanliga cyklister.

För trafiköverträdelserna gäller motsvarande böter som för cyklister. Till exempel skulle färd med fler än en person resultera i 500 kr i böter och om ”passageraren” är minderårig utan hjälm, ytterligare en bot om 500 kr. Vidare bötfälls hastighetsöverskridelser på gågata eller gångfartsområde (1 000 kr), rödljuskörning (1 000 kr), fel vägbana (exempelvis cykla på trottoar, 500 kr) och otillåten fordonstrafik (exempelvis köra mot enkelriktat, 500 kr).

Läs även: Brister i nätberedskap hos svenska företag

Läs även: Cyberattacken: Hackare kräver hundratals miljoner kronor

Nyhetsredaktionen

fakta

Bötesbelopp för trafikbrott:

  • Otillåtet antal passagerare på cykel: 500 kr
  • Underlåtenhet av cykelförare att se till att passagerare under 15 år använt cykelhjälm/lämpligt huvudskydd: 500 kr
  • När du cyklar på en gågata eller i ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående. Cykel med högre hastighet än gångfart på gågata/i gångfartsområde: 1 000 kr
  • Rödljuskörning: 1 500 kr
  • Ej iakttagit stopplikt: 1 000 kr
  • Ej iakttagit högerregeln: 1 000 kr
  • Överskridit heldragen linje: 800 kr
  • Begagnat fel vägbana (t.ex. cykla på trottoar): 500 kr
  • Otillåten fordonstrafik, (t.ex. köra mot enkelriktat): 500 kr
  • Överträdelse av förbud mot infart, (t.ex. när en väg övergår till en mindre väg som inte är gjord för fordonstrafik): 500 kr
  • Överträdelse av förbud mot/påbud om att svänga/köra i viss riktning: 500 kr

Källa: Polisen