Är det rimligt att folk inte har råd att ta bilen till arbetet på grund av de skyhöga bränslepriserna? Även åkerinäringen hotas och vi står inför en stundande livsmedelskris, skriver dagens debattör Rickard Dahlin från Fackförbundet Arbetstagarna.
Ibland undrar man om politikerna vill att det ska vara omöjligt att leva i Sverige. Då kan vi för en sekund tänka bort skenande våldsbrottslighet, havererad sjukvård, polis och skola. Det börjar bli så dyrt att leva i Sverige att folk helt enkelt inte har råd att köra bil till jobbet längre. Och då pratar jag inte om människor som har ett val att ta en elsparkcykel eller tunnelbanan som beslutsfattarna i Stockholm har, utöver sina skyhöga skattefinansierade löner. Det handlar om vanligt folk som inte bor i landets större städer. En grupp som dagens politiker inte har någon förankring till alls längre, och som man uppenbarligen struntar fullständigt i.
Läs även: Nya fackförbundet: ”Inte en krona ska gå till Socialdemokraterna”
I höstas rapporterade Sveriges radio om Kristina som inte hade råd att ta bilen till jobbet. Kristina bor inte i någon storstad utan en halvmil utanför Gävle, där finns inte möjligheten att ta en elsparkcykel till jobbet. När beslut som berör hela landet tas av människor som bor i storstäderna så får det konsekvenser. Allvarliga konsekvenser.
Det får inte bara konsekvenser för vanligt folk utanför storstäderna utan även för åkerinäringen som sysselsätter drygt 225 000 personer i Sverige. Något som riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) uppmärksammat flera gånger. Resultatet är enligt Morell att åkerinäringen kommer att stanna. Det i sin tur resulterar i att vi kommer att få verklig brist på livsmedel, mediciner och konsumtionsvaror.
Dieselpriset ligger i dag på 22 kronor litern, av detta är 42,5 procent skatt. Det finns därför ett starkt motstånd hos staten att sänka bränslepriserna som till nästan hälften utgörs av straffskatter. Skulle dieseln göras fri från punktskatter och endast omfattas av momsen skulle den istället för 22 kronor per liter kosta runt 14 kronor litern.
Läs även: Åkesson: ”Socialdemokratiska fackpampar leker mafiosos
Det utpräglade arbetarförakt som genomsyrar sparkcykelspolitikernas retorik är stötande. Socialdemokraten Teres Lindberg tog föraktet till en helt ny nivå i riksdagen med följande yttrande:
Man kan kanske tycka att det är behjärtansvärt att de stackars människorna som bor där bilen är det enda alternativet får lite lägre kostnader för att fylla tanken. Men med handen på hjärtat: Ska vi ha en fossilfri fordonsflotta 2030 måste det finnas ett kraftfullt omställningstryck.
Yrkespolitikern glömmer att hon sparkar på sina egna väljare och dem som betalar hennes lön. Hon vill att fler ska köra elbil, säger hon. En investering som de flesta inte har råd med, varken att köpa själva bilen – eller att tanka med historiskt höga elpriser. Det är svårt att inte dra parallellerna till drottning Marie Antoinette och den franska matbristen om vilken hon svarade – låt dem äta tårta. I dag säger vår tids Marie Antoinette – låt dem köra elbil.
Lindberg själv bor i en stor villa i ett av huvudstadens tjusigare villaområden och kör en törstig och dieseldriven bil, modell äldre. Men det är knappast något problem för yrkespolitikern som kammar hem 71 500 kronor i månaden genom sitt skattefinansierade riksdagsarvode samtidigt som hennes make driver ett företag med flera miljoner i omsättning. Paret har råd att betala högre skatt på bränsle. Verkligheten ser dock annorlunda ut, långt från frekvent avgående kollektivtrafik och elsparkcyklar i landets större städer. Politikerna fattar tydligen inte att Sverige är större än Stockholm, Göteborg och Malmö.
Läs även: Rockström om bränslepriserna: ”De måste öka ännu mer”
Vi i fackförbundet Arbetstagarna driver frågan om helt slopad skatt på drivmedel och elektricitet av ett enda skäl, och det är att vanligt folk snart inte har råd att leva längre i det här landet. De rika har inga problem att betala den här skatten, Teres Lindberg (S) är ett väldigt bra exempel på det.
Däremot har vi som tillhör verklighetens folk fått nog nu, det här fungerar inte längre!
Rickard Dahlin
Förbundsordförande
Fackförbundet Arbetstagarna
----
Vill du publicera dig på Bulletin Debatt? Skicka artikelförslag till debatt@bulletin.nu