
Den ”Gröna omställningen”, på folket påtvingad av den politiska eliten, sköljer som en obeveklig tsunami över västvärlden och Sverige antingen vi vill det eller ej och är ett typexempel på att allt går att sälja med mördande reklam. Det skriver Leif Kullberg.
Svenska politiker, EUs politiker, FN, IPCC, våra universitet, media och en uppsjö klimatorienterade organisationer har beslutat att det råder konsensus i klimatfrågan och att det är människan som via ökade koldioxidutsläpp från fossila bränslen är boven i dramat.
Användandet av fossila bränslen ska, enligt klimatlobbyn, minimeras och helst helt upphöra. Ingen kostnad är för stor för detta mål.
När politiker, media, FN och hela klimatlobbyn ställer sig bakom den Gröna omställningens agenda - kosta vad det kosta vill - så har väljarna ingenting att säga till om.
Miljarderna rullar – utan insyn
Att stoppa miljardrullningen i klimathysterins namn framstår idag som en omöjlighet, oavsett hur många företag som Northvolt, Liquid wind, Markbygden och Renewcell går i konkurs – samtidigt som många företag inom den Gröna omställningen antingen pausat sina planer eller helt lägger ner.
Hur dessa företag beviljas statliga räkmackor, finansierats och hur deras affärs- eller driftförhållanden sett ut får vi inte veta eftersom Sverige via EUs –lagstiftning har belagt dessa uppgifter med 20 års sekretess, liksom andra företag som klassas som strategiska nettonollprojekt.
I EUs mångmiljardrullning i den Gröna omställningens namn ingår bl.a. 86,7 miljarder Euro till EU:s ”Sociala klimatfond”. Därtill kommer enorma belopp från Pensionsfonder, Tillväxtverket och Europeiska centralbanken (ECB) med flera – och allt ska betalas med skattemedel.
Kritiska röster tystas
Att mindre seriösa entreprenörer, företagare och snabba klipp-investerare lockas till denna enorma och lättillgängliga syltburk borde inte förvåna någon, och framöver lär vi se än fler konkurser i nettonollföretag.
Kritiska forskare och allmänna kritiker har med framgång och konsekvens tystats, deplattformeras, cancellerats, förnekats och smutskastats av den beslutande eliten bland våra politiker, på våra universitet, i media och varhelst dessa kritiska röster försökt föra fram sina forskningsresultat och slutsatser.
Detta trots att även IPCC har klargjort att deras scenario benämnt RCP 8.5 är ett osannolikt värsta scenario och att politiker, media och klimatalarmister som sett RCP 8,5 som en möjlig utveckling har över och feltolkat rapporten.
Normala somrar blir klimatkris
Som ett tidstypiskt exempel på den politiska elitens agenda i klimatdebatten kan nämnas att FNs ”klimatchef” Simon Steill beskriver den senaste värmeböljan i centraleuropa som en ”brutal påminnelse” om den påstådda klimatkrisen.
Steill gör gällande att värmeböljan som för oss alla andra är ett välkommet, naturligt och återkommande inslag är effekten av människans användning av fossila bränslen som kol, olja och gas samt avskogning.
Men tidstypiskt överdrivna vädervarningar kommer numera alltid under sommaren som ett brev på posten. I Portugal uttrycker myndigheter oro för skogsbränder i turistregionen Algarve och på den Iberiska halvön rapporterar myndigheter om personer som har svårt att sova vid temperaturer över 20 grader.
SVTs klimatkrisaktivister gör gällande att ökad dödlighet gäller redan vid temperaturer om 20 grader, och rapporterar om normala sommartemperaturer som en klimatkris. Trots att det sedan århundraden är ett välkänt faktum att värmeböljor skördar gamla, sjuka och sköra personers liv är det först de senaste decennierna som detta faktum förklaras som klimatrelaterat.
Klimatrörelsen – vår tids viktigaste fråga eller största bedrägeri?
SVTs före detta påstått opartiska klimataktivistiska debattör Erika Bjerström för fram alltmer utopiska åtgärder i klimatets namn. Erika förordar ett införande av individuella koldioxidkvoter innebärande att den vite köttätande mannen ska betala en extra klimatskatt kopplad till personens kreditkort när han tankar sin tunga dieselbil, äter kött för många ggr per vecka eller bokar en weekendresa till Barcelona. Allt i den Gröna omställnings namn.
Klimatrörelsen är antingen vår tids viktigaste fråga eller vår tids största bedrägeri – något som bara framtiden kan utvisa. Att hela 70 procent av svenskarna ser klimatfrågan som en av vår tids viktigaste frågor – trots att många inte ens kan skilja på klimat och miljö - visar bara på hur effektiv klimatlobbyn, politiker och media sålt in sina argument om en nära förestående klimatkatastrof.
Att svenskarnas övertygelse baseras på SVTs ensidiga presentation av forskningsresultat samt påstått rådande konsensus i klimatfrågan och därmed bristande neutralitet är det ingen som reagerar över.
Leif Kullberg