Facebook noscript imageDEBATT: Öppet brev till ärkebiskop Martin Modéus
Debatt
DEBATT: Öppet brev till ärkebiskop Martin Modéus
Ärkebiskopen har blivit förd bakom ljuset. Foto: Jessica Gow/TT
Ärkebiskopen har blivit förd bakom ljuset. Foto: Jessica Gow/TT

I ett öppet brev skriver teologie doktor Sameh Egyptson till ärkebiskopen att dennes kyrka ger stöd och legitimitet till islamister, ibland med nära kopplingar till terrorister. Denna text lades ursprungligen upp på Facebook, men censurerades.

Hej Martin!
Tack för det korta samtalet i Almedalen.

Jag översänder idag via posten min avhandling till dig, Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige, Lund 2023, och hoppas att du har möjlighet att läsa den närmaste tiden. Avhandlingen har intresserat många i Svenska kyrkan och bland allmänheten. Hittills har över 47 500 unika nedladdningar skett från Lunds universitets websida. Vid ett möte informerar jag gärna närmare om avhandlingens analyser och slutsatser och Svenska kyrkans samarbetsprojekt med Muslimska brödraskapets organisationer.

Media har uppmärksammat ditt inlägg den sjätte september på X om Folkbildningsrådets beslut att inte tilldela Ibn Rushd Studieförbund statsbidrag för åren 2025-2027, och det har fått stark kritik från höger och vänster.

På Kyrkans Tidnings fråga (om du tyckte att Ibn Rushd är en organisation som bedriver ett demokratiskt arbete) svarade du:

– Jag är inte tillräckligt insatt i var organisationen står i dag, men jag är fullt medveten om de problem de haft. Jag recenserar inte Ibn Rushd, jag recenserar inte Folkbildningsrådet.

Du undviker alltså att recensera Ibn Rushd Studieförbund och Muslimska brödraskapets nätverk, samtidigt som två nyckelpersoner med höga befattningar inom Svenska kyrkans interreligiösa relationer fortsätter att samarbeta och legitimera detta islamistiska nätverk.

Kyrkokansliets två nyckelpersoner i kyrkans interreligiösa relationer är:

  • Maria Kjellsdotter Rydinger, präst och rådgivare kring interreligiös praktik
  • Peter Lööv Roos, präst och samordnare för interreligiösa frågor

Jag redogör nedan för det problematiska med att dessa nyckelpersoner fortsätter en samverkan som skapar konflikt inom Svenska kyrkan med katastrofala konsekvenser för muslimer och demokratin i Sverige.

  • Angående Maria Kjellsdotter Rydinger:

Maria Kjellsdotter Rydingers interreligiösa rådgivning för Svenska kyrkan när det gäller Ibn Rushd Studieförbund har inte fungerat väl, och har mött kritik inom kyrkan och i Kyrkans Tidning. Hon stödjer offentligt Ibn Rushd och har även uppmanat kyrkans ledning att stödja studieförbundet. Kjellsdotter Rydingers interreligiösa rådgivning stödjer Muslimska brödraskapets nätverk och skapar polarisering och konflikt inom Svenska kyrkan och samhället.

Maria Kjellsdotter Rydingers koppling till kända aktörer inom Muslimska brödraskapets nätverk framgår av följande redovisning. Här är några exempel:

1- Samverkan med imam Othman Al-Tawalbeh och Ibn Rushd

Maria Kjellsdotter Rydinger har nära relation till imam Othman Al-Tawalbeh vid Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) och tidigare rektor för Ibn Rushd Studieförbund.

I en inbjudan till Mazin Motabagani 2008 skriver han att de utbildar muslimska ungdomar för att ta över Europa efter civilisationens fall. Den wahabistiske saudiske professorn Mazin Motabagani skriver efter rundresa i Sverige att svenska kvinnor är ”Europas horor”. Al-Tawalbeh var tillförordnad rektor för Ibn Rushd Studieförbund, när han tilldelade årets pris 2009 till den fundamentalistiska och antidemokratiska portalen Islamguiden. Imam Othman Al-Tawalbeh anställdes 2011 i Sofia församling i Stockholms stift, där Maria Kjellsdotter Rydinger var präst, vilket skapade en konflikt inom Svenska kyrkan. (Johanna Andersson & Annika Borg, ”En kyrka i fritt fall”, SvD, 2011-03-13.)

2- Samverkan med Yasir Al-Sayed Issa och Islamic Relief

Yasir Al-Sayed Issa är ledande inom Muslimska brödraskapets nätverk och var 2011 ledamot i styrelsen för moderorganisationen, Islamiska förbundet i Stockholm (IFS).

2016 besökte Issa prästen Maria Kjellsdotter Rydinger, ordförande för Tro och Solidaritet i Solna (tidigare Broderskapsrörelsen). Den gången arbetade Yasir al-Sayed Issa för Islamic Relief, som grundades av imam Haytham Rahmeh och är terrorstämplad i Förenade Arabemiraten. Haytham Rahmeh grundade även en milisgrupp och reste till inbördeskrigets Syrien trots UD:s avrådan. Issa reste också till Syrien 2014 under inbördeskriget. Hans far dog där under striderna, kämpande för Muslimska brödraskapets milis. Under de senaste åren har Issa arbetat vid Ibn Rushd Studieförbunds kansli och har haft nära samarbete med Kjellsdotter Rydinger, vilket framgår tydligt i årsberättelsen för 2022.

3- Samverkan med Mohamed Temsamani och FIFS

Mohamed Temsamani är ledande aktör inom Muslimska brödraskapets nätverk. Han arbetade för Muslimska brödraskapets parti i Egypten efter revolutionen 2011 och blev ordförande för Förenade islamiska församlingar i Sverige (FIFS). FIFS har engagerat sig i den desinformationskampanj som påstod, att socialtjänsten i Sverige kidnappar muslimska barn.

FIFS grundade Sveriges muslimska råd (SMR) 1990. Inför riksdagsvalen 1998 och 2006 krävde SMR särlagstiftning enligt sharia i öppna brev till de politiska partierna. Enligt sharia gäller familjerättigheter före universella individuella rättigheter och mannens förmyndarskap gäller före samhällets normer. Maria Kjellsdotter Rydinger träffar Mohamed Temsamani 2024 på Muslimska brödraskapets hemmaplan i Qatar.

  • Angående Peter Lööv Roos:

Peter Lööv Roos har nära samarbete med aktörer inom Muslimska brödraskapets nätverk och stödjer Ibn Rushd Studieförbund, vilket framgår av skärmdumparna nedan från hans egna sociala media. Här är några exempel:

Ärkebiskopen skriver ”Jag håller med Nalin Baksi om behovet av ökad kunskap” (Expressen 2024-09-13). Jag välkomnar ärkebiskopens bekräftelse på behovet av ökad kunskap om religion och politik. Peter Lööv Roos uppfattar min avhandling som ”potentiellt farlig”(Kyrkans tidning 2023-02-14). Det som kyrkans ledning avsiktligt eller oavsiktligt inte har förstått och som orsakat denna debatt är att ledningen i Svenska kyrkan inte skiljer mellan religionen islam och den politiska totalitära ideologin islamism.

Det finns alltså politiska aktörer i Svenska kyrkans ledning som utnyttjar interreligiösa relationer för att bedriva identitetspolitik inom kyrkan och i samhället. Aktörernas politiska agenda skiljer inte på begreppen; islam och islamism, muslimer och islamister. Svenska kyrkans kunskap om religion och politik behöver förbättras, men det försvåras av att aktörer i kyrkans ledning betraktar andra politiska uppfattningar som potentiellt farliga och ställer in samtalskvällar om ämnet. Ärkebiskopen har ett stort ansvar för tillsynen av de identitetspolitiska aktörerna i Svenska kyrkans ledning, och för att höja kunskapen om ämnet.

Jag kommunicerar gärna med Svenska kyrkan för att förebygga onödiga missförstånd och konflikter i den fortsatta debatten.

Jag ser fram emot ditt svar.

Vänliga hälsningar.

Sameh Egyptson

Teol. dr. i interreligiösa relationer

Notera: Denna text publicerades först två gånger på Facebook, men censurerades. Sameh Egyptson har även lagt ut den på sin blogg. Denna kan hittas här.