Facebook noscript imageDEBATT: Professor Fazlhashemi en tveksam islamexpert
Debatt
DEBATT: Professor Fazlhashemi en tveksam islamexpert
Professor Fazlhashemi tilldelas serafimerorden av kungen 2018. Foto: Marc Femenia/TT
Professor Fazlhashemi tilldelas serafimerorden av kungen 2018. Foto: Marc Femenia/TT

Seyed Mohammad Fazlhashemi är en återkommande expert i tv-soffor och radiostudior när islam förs på tal i debatten. Denna sommar har han synts överallt för att kommentera koranbränningarna och dess efterspel. Det finns dock skäl att ifrågasätta hans lämplighet genom att granska Fazlhashemis kopplingar till Irans shiaetablissemang, skriver Nima Rostami.

Shiaislams teologiska utbildningscenter heter Hawza. Detta center producerar mullor – imamer – för att sprida shiaislam. Hawza är en av världens mest fascistiska institutioner och styrs av Irans teologiske ledare, diktator Ali Khamenei. En av Hawzhas förgreningar som utbildar utländska imamer samverkar med Organisationen för Islamisk Kommunikation och Kultur, inrättad av Ali Khamenei för att sprida politisk shiaislam utomlands. Även Irans så kallade kulturattachéer underställda Irans ambassader ute i världen är underavdelning till denna organisation. Irans kulturattaché i Stockholm är ett sådant center.

Läs även: Shiaislamismen i Iran och dess nätverk i Sverige

Den 25 juli 2016 publicerade Hawzhas nyhetspropagandakanal Hawzhanews ett reportage där Seyed Mohammad Fazlhashemi, kallad Hashemi, medverkar.

Av reportaget framgår att en delegation av professorer utsända av Hawzha har träffat professorer vid Uppsala universitet där Hashemi är verksam. Det rapporteras att det hölls ett möte på Irans kulturattaché i Stockholm och dess dåvarande chef, Dr. Mirdamadi, Fazlhashemi professor i filosofi vid Uppsala universitet, Naderi, chefen för islamdialogcenter (också ett organ knutet till Irans regim). Det finns uppgifter i reportaget som även redogör för delegationens besök vid Irans regims moské i Järfälla och samtal med dess huvudimam, Mohsen Hakimollahi. Även Mehr News rapporterar om samma möte.

Frågan som bör ställas är vad Fazlhashemi gjorde vid det mötet? Har Fazlhashemi ingen aning om vad dessa institutioner står för? Har Hashemi inte kännedom om Irans regims ambitioner för export av politisk islam? Hur förklarar Fazlhashemi sin koppling till Irans shiaetablissemang som sprider politisk islam? Frågorna är retoriska, för självklart vet en professor i islamologi med direkt bakgrund i Iran mycket väl vad dessa institutioner går ut på: att sprida politisk shiaislam med Västhat och ambitionen att utrota Israel. Att en aktivist ständigt anlitas som ”expert” är att legitimera och ge utrymme för Irans regims lobbyverksamhet. Detta trots att Säpo återkommande varnar för islamismen, deras marktrupper samt Irans regim via lobbyister och shiamigranter som ett säkerhetshot mot Sverige.

Att Fazlhashemi fördömer sunnitiska IS och al-Qaida – som är dödsfiender till Iran och mänskligheten – betyder inte per automatik att hans värderingar och lojalitet är förankrade i Sverige och med västerländska ideal. Det finns gott om sådana akademiker och shiaislamiska experter som skönmålar islamism, analogt uttryckt, demoniserar dem ständigt och relativiserar islamismens hot mot Väst.

Följaktligen kan inte Fazlhashemis aktiviteter uppfattas på något annat sätt än lobbyism åt Irans regim. Den verkliga frågan handlar om huruvida svensk media – där kunskaperna om politisk islam och dess långtgående etablering i västvärlden är mycket bristfälliga – vet vad Hashemi faktiskt står för? Eller tar de bara för givet att han, bara för att han är professor på ett svenskt universitet, verkligen har klippt banden med en av världens mest kvinnoförtryckande regimer och politisk shiaislams imperium? Av reportaget går inte att dra någon annan slutsats än att Fazlhashemi står i nära relation till Irans regim. Utifrån en sådan ideologisk-teologisk förankring framställs Fazlhashemi som sakkunnig och gång på gång beklagar han sig för växande ”islamofobiska” yttringar i Sverige och bortser från Irans islamiska regims hot och opererar med religionsfrihet som täckmantel.

I sammanhanget kan det konstateras att det råder en mycket restriktiv viseringskodex mot iranier. Men dessa säkerhetshotande individer tillåts med UD:s och Säpos goda minne besöka Sverige, ha möten i diktator Khameneis maktcenter, och etablera kontakt med Uppsala universitet. Det är ett gigantiskt hot mot Sveriges säkerhet.

Nima Rostami, advokat och debattör