Facebook noscript imageDEBATT: Regeringens och SD:s svek om bränslepriserna
Debatt
DEBATT: Regeringens och SD:s svek om bränslepriserna
Bränslepriserna sänktes inte som utlovat. Foto: Christine Olsson/TT
Bränslepriserna sänktes inte som utlovat. Foto: Christine Olsson/TT

I valkampanjen vill SD se en sänkning vid pump med 10 kronor – det bidde 40 öre. Samtidigt anpassar regeringen minskningen av reduktionsplikten efter bränslebolagens investeringar, snarare än efter folket behov, skriver dagens debattör Peder Blohm Bokenhielm från Bränsleupproret.

I detta upp och nervända Sverige har jag ägnat de sista åren åt att gå i en uppförsbacke tillsammans med många andra. Många anser att jag är ledare för Sveriges största folkrörelse, medan andra anser att vi bara är en massa tomma konton på Facebook.

Vi har nu sett politikens verkliga ansikte. SD:s fina uttalande att vi måste tillbaka till verkligheten är ett hårt slag i ansiktet på deras väljare.

“Vi vill sänka priset med 10 kr” var deras ledord under valrörelsen.
I verkligheten blir det cirka 40 öre.
Det är hur mycket sänkningen blir vid årsskiftet.

Det är verkligheten för alla lastbilsåkare, för alla som bor på landet och för alla som är beroende av bilen för att få sin vardag att gå ihop. Som att åka till jobbet, hämta barnen eller bara för att kunna leva.

Tillbaka till verkligheten…
De orden komma att eka länge i väljarnas öron.

Sveket kommer att leva kvar länge. Att bara skylla ifrån sig och peka finger mot de andra partierna fungerar inte längre.

Det är kanske Liberalerna som bromsar upp det hela av ekonomiska skäl, eftersom det finns många saker som kan göras för att påverka priset nedåt snabbare än det som görs nu. Om man verkligen vill värna folket.

Det tydligaste exemplet på vad vi får höra från politikerna är att vi inte har råd. “Det kostar för mycket” eller “Det finns inte utrymme för det”.

Men när det rör sig om en kostnad som inte berör statens finanser, utan som påverkar bränslebolagen – ska privatpersonen eller åkerier ta den ekonomiska smällen istället för bränslebolagen?

För att det är vad vi kommer uppleva framöver….

Bränslebolagen har köpt på sig biobränslen för att blanda in i dieseln för att kunna uppnå reduktionspliktens krav.

I dagsläget är det ca 40 procents inblandning för att uppnå 30,5 procents reduktionsplikt.

Men det som är det uppseendeväckande i detta är att Preem satte dessa mål tillsammans med den gamla regeringen och avtalet gäller fortfarande. Då fick Preem på förhand reda på och blev även tillfrågad vilka siffror som skulle få dem att känna sig trygga i att få tillbaka sin investering att anpassa Lysekil Raff från tjockolja till Bio-olja.

När den nya regeringen nu har tillträtt så har bränslebolagen fortsatt att köpa på sig så stora kvantiteter biodrivmedel att den nya regeringen har bestämt att fortsätta föregående regerings nivå på reduktionsplikt till årsskiftet 23/24 så att bränslebolagen inte ska förlora pengar på sina investeringar.

Trots att man har kunnat följa de olika partierna i sin utveckling i bränslefrågan och trots att man har kunnat se att den nya regeringen planerade att minska reduktionsplikten.

Den nya regeringen vill inte påbörja sin nya mandatperiod med att komma på kant med näringslivet, helt enkelt.

Man väljer fel där.

Inflationen fortsätter att ticka på tack vare de höga energi- och bränslepriserna. Elpriserna fortsätter att stiga. Löfte efter löfte blir inte genomfört som lovat och istället säger regeringen

“Tillbaka till verkligheten”.

Det är tydligt att det finns olika syn på verkligheten nu.
Politikernas verklighet och folkets verklighet.

Peder Blohm Bokenhielm
Talesperson Bränsleupproret

Läs även: Budgetanalys: Bränsleskatten är ett fiasko som kan bli dyrt politiskt

Bulletin Debatt

Detta är ett debattinlägg i Bulletin. Debattören svarar för sina åsikter i debattartikeln. Vill du publicera dig på Bulletin Debatt eller inkomma med replik? Skicka artikelförslag till debatt@bulletin.nu