Region Skåne låter ett offentligt konstverk felaktigt placera israeliska staden Safad i Palestina. Det är ett exempel på institutionell aktivism som kränker judiska medarbetare, skriver Harry Turner.
Nyligen besökte jag för första gången den nya vård-byggnaden vid Skånes universitetssjukhus i Malmö och där fångade konsten mitt intresse. En lampinstallation pryder taket i entrén där Regionens många medarbetares hemländer belyses genom att fyndigt lysa upp när det är natt i hemlandet. Ett kreativt konstverk som visar på mångfald kan tyckas.
En väggplakett vill förklara. Till min förundran är staden Safad på plaketten omnämnd som liggande i Palestina. Men Safad är en större stad i Galiléen och sedan 1948 folkrättsligt en stad i Israel. På hebreiska heter staden Safed och har 92 % judisk och 2 % arabisk befolkning.
I Malmö där antijudisk och antiisraelisk aktivism, även våldsam regelbundet förekommer blev jag trots allt förvånad och arg. Visserligen har denna aktivism tidigare varit officiell politik i staden, men på senare år har kommunen sagt sig verka mot all rasism och vilja respektera alla Malmöbor.
Vi vet att judar i skolor och på arbetsplatser utsätts för hot och hat. Vi vet också att Israel på skolkartor sedan decennier återkommande avlägsnas eller stryks, likaså vad kodorden ”free Palestine”, ” from the river to the sea” , ”Khaybar, Khaybar”, ” inga sionister på våra gator” verbalt och i aktivistisk graffiti representerar när det uttrycks i det offentliga rummet.
När därför region Skåne upplåtit en viktig offentlig plats åt politisk aktivism, skrev jag till Regionen och påpekade felaktigheten på plaketten. Svaret från tjänstemannen hänvisade försåtligt till den så kallade ”konstnärliga friheten”.
En konstnärlig frihet skall finnas, men skall inte en svensk myndighet förhålla sig politiskt korrekt och inkluderande i den offentligt finansierade konsten som ju dessutom är betald av skattebetalare?
Att Region Skåne måste inta en respektfull hållning gentemot alla betraktare måste krävas, även gentemot sina betraktande medarbetare, palestinier, israeler och övriga.
Jag utgår ifrån att regionen inte skulle medverka till offentliga konstverk som uppfattas såsom sexistiska, homofoba eller kränkande av någon annan minoritet. Men att kränka genom att delta i denna aktivism tycks inte störa Region Skåne?
Det finns flera möjligheter att korrigera konstverkets illa dolda politiska kantring och därmed avväpna aktivism ovärdig en svensk offentlig myndighet och arbetsgivare.
Så kan även judiska och israeliska medarbetare i Regionen inkluderas i verket istället för att kränkas av sin arbetsgivare region Skåne.
Harry Turner är före detta Regionsanställd