
En bild med en flicka som bär hijab står att finna under rubriken ”Vad är jämställdhet?” på Jämställdhetmyndighetens webbsida. Anser myndigheten att sharias syn på kvinnor är förenlig med jämställdheten i Sverige? frågar sig Caroline Thelning.
Jämställdhetsmyndigheten använder en flicka med hijab för att illustrera ordet ”jämställdhet” på sin webbplats. Tanken kan vara att signalera inkludering, men i praktiken signalerar bilden något helt annat: exkludering. Mer specifikt exkludering från det svenska juridiska systemet som skyddar barns rättigheter och friheter.
Hijaben och de skylande kläderna är inte valfria. Dessa kläder är lag för kvinnor och flickor, precis som det är lag på bilbälte i Sverige. Hijaben och de långärmade kläderna skall visa att barnet och kvinnan accepterar sin underordnade ställning och lydnad under mannen. Dessa kläder är symboler för sharia, ett juridiskt system som reglerar kvinnors och flickors rättigheter även i Sverige.
Sharia är ett juridiskt system som styr både privatlivet och det offentliga livet – från klädsel och familjerätt till straffrätt och politik. Till skillnad från kristendomen, som inte har ett eget rättssystem, är sharia en sammanflätning av religion och juridik. Det finns ingen motsvarighet till det inom kristendomen.
Enligt sharias uttolkare (jurister) är flickors och kvinnors rättigheter strikt reglerade enligt deras lagar, vilket står i direkt konflikt med svensk lagstiftning.
När Jämställdhetsmyndigheten använder hijaben för att illustrera ”jämställdhet” signalerar de i praktiken flickors och kvinnors underordning enligt sharia – motsatsen till jämställdhet.
Att hijaben används i offentlig kommunikation, särskilt kopplat till barn, innebär att man – medvetet eller omedvetet – legitimerar ett parallellt rättssystem där flickors frihet villkoras av patriarkala normer. Att det är acceptabelt att flickor i Sverige inte har samma fri- och rättigheter som pojkar. Detta är raka motsatsen till jämställdhet. Man kan faktiskt använda modeller eller flickor utan hijab på bild och ändå vara inkluderande. Det enda man exkluderar är sharia och dess barn- och kvinnosyn. En självklarhet för de som följer svensk lagstiftning.
Sverige kan inte ha två parallella rättssystem: ett demokratiskt, sekulärt och ett parallellt som lagstadgar om flickor och kvinnors ofrihet, deras underordning och halva värde jämfört med män. Att värna vårt existerande rättssystem i Sverige handlar inte om att begränsa religionsfriheten, utan om att skydda barn och kvinnor från förtryck.
Jämställdhetsmyndigheten har ansvar att stå upp för jämställdhet och barns rättigheter. Men hur kan de göra det när de använder en symbol som signalerar flickors och kvinnors halva värde och underordning jämfört med pojkar och män? Det står i direkt kontrast till deras uppdrag.
Myndigheter i Sverige måste börja se hijaben i den kontext där den används och har rättslig betydelse – inte i den kontext de själva vill se den.
Den 22 april skickades ett pressmeddelande till bland annat Jämställdhetsmyndigheten, där de informerades om Kvinnokraft 4.0 – en ny sajt som granskar hijabens rättsliga och ideologiska betydelse i Sverige. Myndigheten informerades också om bilden på deras hemsida. En medarbetare där bekräftade att generaldirektör Lise Tamm skulle återkomma. Än så länge har inget svar kommit och bilden ligger kvar.
Är detta ett tecken på att Jämställdhetsmyndigheten anser att sharias syn på kvinnor och barn är förenlig med svensk jämställdhetspolitik? Är de ens medvetna om att hijaben är en symbol för ett parallellt rättssystem som förnekar flickor samma fri- och rättigheter som pojkar?
Jag är övertygad om att Jämställdhetsmyndigheten inte medvetet har som mål att bidra till att normalisera flickors och kvinnors underordning enligt sharias barn- och kvinnosyn och absolut inte signalera att detta är en del av ”jämställdhet”.
Har jag rätt, Lise Tamm?
Caroline Thelning,
Samordnare av nätverket KvinnoKraft 4.0