Facebook noscript imageDEBATT: Wokeismen frodas inom infrastrukturen
Debatt
DEBATT: Wokeismen frodas inom infrastrukturen
”Om folk inte kan lämna hemmet så släpper de ju ut mindre koldioxid!” FOTO: Peter Dejong / TT
”Om folk inte kan lämna hemmet så släpper de ju ut mindre koldioxid!” FOTO: Peter Dejong / TT

Det finns en tydlig klyfta i oppositionspartiernas planer för svensk infrastruktur. Socialdemokraterna och Centerpartiet har fullt realistiska förslag, men Vänsterpartiet och Miljöpartiet slänger sig med vilda wokefantasier av det klimatalarmistiska slaget. Dessa fantasier skulle kosta Sverige hundratals miljarder kronor om de blev verklighet. Detta skriver Thomas Morell (SD).

I svallvågorna efter det amerikanska valet har det i svensk media flitigt diskuterats huruvida wokeismen är död eller om den fortsatt är en politisk rörelse som frodas och lever. Mitt svar är enkelt – Ja, wokeismen lever i allra högsta grad. Detta gäller även inom infrastrukturområdet här hemma i Sverige. Min utgångspunkt för detta kategoriska uttalande är oppositionens skuggbudgetar på infrastrukturområdet. Låt mig förklara.

I budgetsammanhang ligger det som rör infrastruktur under utgiftsområde 22 – Kommunikationer – i statsbudgeten. Området omfattar, utifrån Sverigedemokraternas och regeringens gemensamma budget, 94 447 432 000 kronor för 2025. Mot denna budget har Socialdemokraterna lagt ett eget förslag som endast är 1,8 procent högre än den föreslagna budgeten. Centerpartiet har lagt sitt förslag som knappt är 1,1 procent mer. I praktiken innebär dessa båda förslag att Socialdemokraterna och Centerpartiet slåss om att bli det femte Tidöpartiet, skillnaden är minimal gentemot Sverigedemokraternas och regeringens budget.

Då kommer vi osökt in på Miljöpartiet och Vänsterpartiet, vilka utgör Socialdemokratiernas två andra tilltänkta regeringspartners. Miljöpartiet föreslår för 2025 en budget som matchar Sverigedemokraternas och regeringens ordinarie reformutrymme. Utöver detta föreslår de en investeringsbudget för ”grön omställning” motsvarande en procent av BNP. Av detta utrymme lägger de svindlande 39 377 000 000 kronor mer på utgiftsområdet.

Precis som Miljöpartiet har Vänsterpartiet en ”Investeringsplan för grön omställning”. Genom investeringar på 700 miljarder kronor vill Vänsterpartiet de kommande tio åren se till att klimatomställningen accelereras, och hänvisar till bland annat Klimatpolitiska rådet. Av dessa miljarder läggs 15 447 000 000 kronor på utgiftsområdet. Jag återkommer till vad de båda partierna avser satsa på. För alla som kan räkna är dock skillnaderna inom oppositionen gigantiska.

Utgångspunkten för både Miljöpartiet och Vänsterpartiet är att det i sann woke-anda råder klimatnödläge och att det i sin tur motiverar en gigantisk skuldsättning av Sveriges befolkning, en skuld som kommer att behöva betalas tillbaka i form av högre skatter och avgifter samt neddragningar på sådant som dessa partier ser som klimatskadligt.

Låt mig dissekera detta med klimatnödläge. Enligt FN:s klimatpanel ligger de globala utsläppen av växthusgaser kring 60 miljarder ton koldioxidekvivalenter per år. Mindre än en tusendel av dessa kommer enligt Naturvårdsverket från Sverige. Tas hänsyn till att Sveriges växande skogar tar upp det mesta av våra utsläpp, nästan nio tiondelar, så är vi redan idag nära netto noll vad gäller territoriella utsläpp. Detta är ett faktum, inte en åsikt.

Studeras de förslag som oppositionen lägger på infrastrukturområdet så blir listan allt för lång för att återge i denna artikel. Kort kan sägas att förslagen spretar kraftigt, och att allt fokus ligger på just åtgärder som hävdas avhjälpa det påstådda klimatnödläget.

Det som oppositionspartierna dock verkar rörande eniga om är att flygskatten skall återinföras och helst höjas kraftigt, samt att skatten på bensin och diesel snarast ska återinföras. Inte lika tydligt framför oppositionen en återgång till höjd reduktionsplikt, det vill säga inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Alltså just den åtgärd som gjorde att vi innan valet 2022 hade världens högsta drivmedelspriser, något oppositionen nu talar tyst om.

Med detta sagt skulle jag vilja ställa en enkel fråga till Socialdemokraterna som ledare av denna woke-inspirerade opposition – kommer ni att ge efter för Miljöpartiets och Vänsterpartiets wokeism eller kommer ni helt frankt att köra över dessa båda partier vid ett eventuellt regeringssamarbete?

Thomas Morell

Vice ordförande Trafikutskottet

Riksdagsledamot för Sverigedemokraterna