Facebook noscript imageDeformerat stål på Hisingsbron – kommunen kan stämma
Nyheter
Deformerat stål på Hisingsbron – kommunen kan stämma
Arkivbild. Nya Hisingsbron. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
Arkivbild. Nya Hisingsbron. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Skanska-MTH var medvetna om det deformerade stålet som användes i Hisingsbron – men de informerade aldrig trafikkontoret.

Dagarna före invigningen den 9 maj upptäcktes flera bucklor på tvärskotten i Hisingsbrons lyftspann. Tvärskotten ser till att bron kan bära tunga laster, exempelvis fordon. Trots att de största bucklorna var ungefär fem centimeter stora, kunde bron öppnas som planerat, skriver GP.

I en intern rapport på trafikkontoret framkommer det att leverantören Skanska-MTH kände till bucklorna redan under deras produktion i Spanien, rapporterar GP.

Hisingsbrons projektledare Mikael Nummedal är kritisk till att Skanska-MTH utförde svetsreparationer på tvärskotten utan att informera projektledningen. Det var först när brons invigning riskerades att försenas ett helt år som trafikkontoret fick information om det, skriver GP.

– Vi tycker att det var fel att man genomförde svetsreparationer i Spanien utan att berätta det för oss, säger Nummedal till GP.

Trafikverket anser att de borde blivit informerade om bucklorna och reparationerna eftersom det påverkar Hisingsbrons livslängd.

GP rapporterar att det kan väntas en rättsprocess mellan trafikkontoret och någon av de inblandade parterna.

– Är det ett konstruktionsfel är det en fråga vi driver mot våra projektörer, COWI och ELU. Är det ett utförandefel är det gentemot vår leverantör, Skanska-MTH. Sedan kan det vara ett kombinationsfel, säger Mikael Nummedal till GP.

Läs även: Vapensmugglingsmål blir fråga för HD – kopplingar till gängkriminalitet

Läs även: Global nedgång av brott under corona – Stockholm och Malmö minskade minst

Nyhetsredaktionen