Facebook noscript imageDrastisk ökning av larmsamtal till SOS Alarm
Nyheter
Drastisk ökning av larmsamtal till SOS Alarm
SOS Alarm på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
SOS Alarm på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Antalet inringningar till SOS Alarm har legat på rekordnivåer under sommaren. De ökade trycket beror bland annat på att flera tusen felaktiga samtal kommer in varje dag. – Vi vädjar att folk ska ringa till rätt instans, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm.

Vanligtvis får SOS Alarm in 9 000–10 000 samtal per dygn. Men under sommarmånaderna har antalet samtal ökat till ett genomsnitt på 14 000 per dygn – en rekordsiffra.

– Den här sommaren har det varit extremt. Vi har fått ta emot rekordmånga samtal, sade Anders Klarström till SVT.

Det handlar bland annat om felringningar och falsklarm som utgör problem för operatörerna. Flera tusen felaktiga samtal kommer in varje dag. Något som gjort att de som behöver akut hjälp får vänta längre på att komma fram till en operatör. Klarström berättar att så mycket som en tredjedel av samtalen man får in är felaktiga.

– Vi vädjar att folk ska ringa till rätt instans. De flesta ringer 112 vid rätt tillfälle, alltså när det är en nödsituation, men många ringer 114 14 först och sen ringer de 112 för att de tycker det är för lång väntetid. Man vet alltså att man ringer fel, förklarar Klarström till Bulletin.

Det ökade trycket har också gjort att svarstiden blivit längre. Enligt SOS Alarms avtal med staten ska den genomsnittliga svarstiden vara 8 sekunder, under sommaren har den genomsnittliga svarstiden legat på 45 sekunder uppger SVT.

Som nyårsafton flera dagar i rad

Det höga trycket är avsevärt menar Anders Klarström som ger ett praktiskt exempel på vilken belastning det innebär för myndigheten och dess arbetare.

– Vi får 14 000 samtal om dagen, en siffra som vanligtvis endast återfinns på nyårsafton. Ibland är det är som nyårsafton flera dagar i rad, säger Anders Klarström.

Många av SOS Alarms personal har känt av det ökade trycket, ett flertal anställda har sedan tidigare vittnat om brister i arbetsmiljön och en stressig tillvaro både på och utanför jobbet. Klarström håller med att det är ett problem, men att hitta en lösning är lättare sagt än gjort.

– Vi ser att personalen har blivit hårdare belastade och det är inte ovanligt att man kallar in folk på sin lediga tid för att jobba övertid. Det sker i en större utsträckningen än tidigare och det något vi får titta på, berättar Klarström.

Han menar att överbelastad personal är ett problem som flera svenska myndigheter kämpar med.

– Det finns många andra verksamheter – polisen, sjukvården och andra – som också har det väldigt kämpigt med detta, framförallt i semestertider, avslutar Klarström.

Läs även: Uppgifter: Präst erbjöd migrant husrum efter kyrkbränning – mördades

Läs även: Handel med falska covidpass avslöjad i Italien

Robert Stenberg

Statsvetare, student på Örebro universitet. Tips mottages på robert.stenberg@bulletin.nu