Facebook noscript imageDrivmedelspriserna: Sänkta skatter övervägs av EU-ledare
Ekonomi
Drivmedelspriserna: Sänkta skatter övervägs av EU-ledare
Luxemburgs och Nederländernas statsministrar tillsammans med EU-kommissionens ordförande vid ett tidigare EU toppmöte. Foto: AP/Ludovic Marin
Luxemburgs och Nederländernas statsministrar tillsammans med EU-kommissionens ordförande vid ett tidigare EU toppmöte. Foto: AP/Ludovic Marin

En sänkning av de olika energiskatterna och momssatserna på drivmedel finns med bland de olika förslag som EU:s ledare kommer att diskutera vid deras kommande toppmöte. En ändring kräver enhällighet.

Toppmötet där EU:s 27 stats- och regeringschefer kommer att medverka hålls torsdag till fredag i Bryssel. Innan dess kommer EU-kommissionen att lägga fram olika alternativ för att säkerställa överkomliga energipriser och försörjningstrygghet, enligt det franska EU-ordförandeskapet.

Bland de olika kortsiktiga nödåtgärderna som lagts fram finns en sänkning av punktskatterna och momsen på olika energiprodukter med på dagordningen, rapporterar Bloomberg.

EU:s energiskattedirektiv innehåller miniminivåer på skatt på fossila bränslen, som teoretiskt skulle kunna sänkas om samtliga 27 EU-länder lyckas komma överens vid toppmötet.

Regeringen vill sänka energiskatten till EU:s [nuvarande] miniminivå, vilket skulle ge knappt två kronor lägre literpris vid pump. En majoritet från oppositionen vill sänka skatten mer och få till en sänkning på fem kronor för diesel och fyra för bensin.

Läs även: Majoritet vill sänka bränsleskatten mer

Utöver energiskatten, betalar man en koldioxidskatt och moms på dessa två skatter. I dag utgör skatterna 52 procent av bensinpriset och 39 procent av dieselpriset, enligt Ekonomifakta.

Bensinpriset steg i dag till 21,49 kronor per liter och dieseln på 25,77 kronor per liter i och med ökningen av råoljepriset till 109 dollar per fat jämfört med 94,42 dollar förra veckan.

Läs även: Ny stor höjning av drivmedelspriserna

Sänkt moms utesluts av regeringen, trots att andra EU-länder kan

Regeringen anser att momsen på drivmedel inte går att sänka, trots att en rad EU-länder börjar sänka sina redan reducerade momssatser på inhemsk energi och bensin. Bland annat planerar Portugal att sänka momsen på bensin till 13 procent och Rumänien till noll, enligt VAT calc.

I Sverige betalas momsen på bensin och diesel på hela drivmedelspriset, inklusive koldioxid- och energiskatten. Det betyder att fordonsägare i praktiken betalar en ytterligare skatt på skatten.

I Sverige ligger momsen på drivmedel på 25 procent, vilket är högre än EU genomsnittet på 21,5 procent och näst högst inom unionen. Finansdepartementet bedömer dock att sänkt moms på drivmedel inte är genomförbart.

Oppositionen vill sänka reduktionsplikten, regeringen vägrar

Oppositionen vill sänka reduktionsplikten, men regeringen tvärvägrar. Den vill enbart pausa höjningen av reduktionsplikten under 2023.

Reduktionsplikten regleras genom nationell lagstiftning och är inget EU bestämmer över. Den innebär att 7,8 procent av en liter bensin och 30,5 procent av en liter diesel består av biobränslen, som är mycket dyrare. Den skall successivt höjas fram till 2030 och då vara 66 procent för diesel och 28 procent för bensin.

”Reduktionsplikten är vårt bästa sätt att minska mängden fossila bränslen […] Jag älskar reduktionsplikten för den ser till att vi inte har Putinolja i tanken”, sade energiministern Khashayar Farmanbar till TT förra veckan.

Läs även: Efter riksdagens beslut om att blanda ut bränslet – dieseln spränger 20-kronorsvallen

Dorothée Enskog