Facebook noscript imageDystert för julhandeln i december
Ekonomi
Dystert för julhandeln i december
Den svenska handelns tuffa år avslutas med en mager julhandel. Fredrik Sandberg/TT
Den svenska handelns tuffa år avslutas med en mager julhandel. Fredrik Sandberg/TT

Coronapandemin slår hårt mot julhandeln. Nya kortdata visar på ett rejält tapp, främst för den fysiska handeln, och särskilt tufft är det för modehandeln."Uppgången före jul mycket mindre än vanligt", uppger Swedbanks prognoschef.

Coronaviruset har slagit hårt mot handeln – och den viktiga julhandeln blev inget undantag. Den vanligtvis hektiska perioden har nu bytts ut mot tomma butiker och försäljningsras.

Under förra veckan, 13 till 19 december, låg konsumtionen 19 procent lägre än motsvarande vecka i fjol, enligt ny kortdata från Swedbank. Det är också en väsentligt lägre nivå, jämfört med veckorna före.

– Som vanligt ökar försäljningen veckan före jul men uppgången i år är mycket mindre än i fjol, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank i en kommentar.

Fysiska butiker tappar

Enligt banken finns en liten risk att försäljningen underskattas då kortstatistiken har en viss övervikt mot den fysiska handeln. Inom hemelektronik, där täckningen är god både i fysiska och onlinebutiker, noteras att en del av tappet i fysiska butiker tas igen på nätet.

– Inom hemelektronik så minskade omsättningen i fysiska butiker med 28 procent senaste veckan jämfört med fjolåret, medan försäljningen online ökade med 66 procent. Så bilden är splittrad, säger Andreas Wallström.

Modehandeln har haft det särskilt tufft under pandemin där exempelvis behovet av festkläder minskat drastiskt med inställda bröllop, födelsedagsfester och högtider med stora middagar.

Under förra veckan låg försäljningen av kläder och skor 43 procent lägre än motsvarande vecka i fjol, enligt Swedbank.

"Förvånansvärt svaga siffror"

Svensk Handel, som har gjort en mätning på försäljningen den 1 december till den 20 december, ser att klädförsäljningen under perioden har minskat med 28,9 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av skor har minskat med 41 procent.

– Decembersiffrorna är förvånansvärt svaga, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Totalt ser klädhandel ut att minska med omkring 20 procent och skohandeln med cirka 30 procent sett över hela året, enligt Svensk Handel. Att siffrorna för december, som normalt är en stark månad, är ännu sämre sticker ut.

– Det är lite anmärkningsvärt. Det är jättetufft för en hel del modeföretag nu. Reserverna är uttömda.

Samtidigt har e-handeln gått som tåget under året och kompenserar för en del av tappen. Att siffrorna trots det är så dystra tyder på att läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande, enligt Johan Davidson.

– Det är väldigt låga besöksflöden i fysisk butik i modehandeln, säger han.

"Tio nattsvarta månader"

Han beskriver det som att pandemin har inneburit "tio nattsvarta månader" för branschen – och vill att nya stödåtgärder träder i kraft så snart som möjligt.

– Det har talats om att man kan söka stöd i februari och få pengarna i mars, april. Då är det kanske för sent för många företag.

TT: Folkhälsomyndigheten uppmanar nu handeln att ställa in mellandagsrean. Hur kan det påverka branschen?– Det är en självklarhet för handeln att göra allt man kan för att undvika trängsel. Man ska naturligtvis inte ha kampanjer nu för att locka till proppfulla affärer, säger Johan Davidson och fortsätter:

Men det är inte där modehandeln är överhuvudtaget, trängsel har inte varit problemet.

Någon mellandagsrea i vanlig bemärkelse blir det inte i år, konstaterar han.

– Det är klart att det gör situationen än lite tuffare för modehandeln som är van vid att sälja ut delar av lager under mellandagsrean. Det är väldigt svårt att spara kläder och sälja under nästa säsong.

TT

TT Nyheter