Facebook noscript imageLjusning för handeln – men ännu ingen anledning att jubla
Ekonomi
Ljusning för handeln – men ännu ingen anledning att jubla
Ömsom vin, ömsom vatten. Det är Svensk Handels chefsekonom Johan Davidsons bedömning om framtiden för handeln. Foto: Pressbild Svensk Handel.
Ömsom vin, ömsom vatten. Det är Svensk Handels chefsekonom Johan Davidsons bedömning om framtiden för handeln. Foto: Pressbild Svensk Handel.

Nya siffror från SCB visar på glädjande försäljningssiffror för handeln. Men ännu finns ingen anledning att jubla, menar Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson. ”Sällanköpsvaruhandeln är ännu inte tillbaka på 2019 års nivå”, säger han och menar dessutom att det kan komma ett bakslag för hela detaljhandeln när pandemin väl är över.

Detaljhandeln ser ut att återhämta sig, visar färska siffror från Statistiska centralbyrån (SCB). I maj ökade försäljningsvolymen med 2,3 procent i jämförelse med månaden före. Sällansköpsvaruhandeln ökade med 3,0 procent och dagligvaruhandeln, exklusive Systembolaget, ökade med 1,9 procent, enligt SCB.

Och om man jämför med hur det såg ut för ett år sedan är ökningen ännu större. Detaljhandeln har sedan maj förra året ökat med 10,3 procent och sällanköpsvaruhandeln med hela 14,6 procent. Dagligvaruhandeln har ökat med 4,7 procent.

Både glädjande och oroande

Men även om siffrorna pekar åt rätt håll är det ännu inte läge att jubla, menar Svenskt Handels chefsekonom Johan Davidsson.

– Det är självfallet glädjande att se de höga tillväxttalen. Men man ska komma ihåg att vi jämför med en väldigt svag månad förra året, då pandemin var i sin inledning. Sällanköpsvaruhandeln har till exempel ännu inte kommit tillbaks i de nivåer som var före pandemin, 2019, säger Johan Davidsson.

Svensk Handel jämför kontinuerligt hur siffrorna såg ut 2019, före pandemin och då ser det, enligt Johan Davidsson, inte riktigt lika roligt ut som i SCB:s rapport.

– Det ser fortsatt tufft ut för skohandeln, böcker, specialicerade livsmedel, klockor och optik till exempel. Det finns delbranscher som fortfarande ligger på minus, säger Johan Davidsson.

Dock har detaljhandeln som helhet växt under 2020 och den ser ut att fortsätta växa. Även detta är en covid-effekt menar Johan Davidsson.

– Detaljhandeln har varit en sektor där hushållen har kunnat spendera pengar hela tiden, då man inte har kunnat lägga lika mycket pengar på resor och utlandskonsumtion, hotell och restaurang.

Så pandemin gav alltså ett plus för detaljhandeln som helhet.

– Ja, det stämmer för detaljhandeln som helhet. Det var kanske inget man hade förväntat sig, då hushållen sammantaget drog in på sin konsumtion. Men det finns ett knappt tiotal delbranscher inom detaljhandeln som fortfarande har det tufft och ligger tydligt under 2019. Återhämtningen är inte klar ännu, så att säga.

Hur ser handlarna på framtiden post covid?

– Vi har bett handlarna att kolla tre månader framåt och vi har sett mycket positiva signaler, för den närmaste tiden. Fler väntas semestra i Sverige än förra året. Detaljhandeln är fortfarande kvar i ett gynnat läge.

Hur ser det ut ännu längre fram?

– När pandemin väl är över kan det dessvärre bli ett tuffare läge, då det av allt att döma finns uppdämda behov hos hushållen, bland annat vad gäller utlandsresor och hotell- och restaurangkonsumtion med mera. Då kan detaljhandeln få lite tuffare, säger Johan Davidsson.

TEXT: Henrik Sjögren

henrik@bulletin.nu

Henrik Sjögren

Reporter.