
När Jaguar släppte sin nya reklamfilm fick den stor uppmärksamhet online och sågades vitt och brett som ”woke”. Nu presenterar bilmärket designen för sina nya bilar.
Jaguar är ett klassiskt brittiskt bilmärke med anor från 1935 vars lyxiga sportbilar tillverkas i Whitley utanför Coventry i mellersta England. Sedan 2008 ägs det av indiska Tata Motors.
På senare tid har man uppdaterat sitt gamla varumärke med en ny logotyp. Dessutom har man meddelat att man övergår till att enbart sälja elbilar med en mycket hög prislapp, något som bilsajten Carup tidigare rapporterat om.
Nu presenterar Jaguar designen för sina nya kommande bilar. Konceptet har man döpt till Type 00 och modellen presenteras i en blågrön och rosa färg (se bild).
Jaguars första nya bil blir en fyradörrars GT. Den kommer att byggas i Storbritannien och är tänkt att avslöjas i slutet av 2025.
Reklam gjordes till åtlöje
När Jaguar i november släppte en reklamfilm var det dock annat än bilen som hamnade i fokus. I filmen syns åtta excentriskt klädda modeller i färggranna futuristiska utstyrslar stiga ut från en gul port till en rosa-violett värld. Någon bil syns emellertid inte till.
I sociala medier var det många som gjorde narr av reklamen, kritiserade den som ”woke” och ställde sig frågande till vad biltillverkaren sysslade med.
”Säljer ni bilar?” frågade sig bland annat X-ägaren Elon Musk i kommentarsfältet på plattformen.
Läs även: ”Go woke go broke” – Jaguars nya reklam sågas