Facebook noscript imageElon Musk skrämmer bort annonsörer från Twitter
Nyheter
Elon Musk skrämmer bort annonsörer från Twitter
Och problemet är... Elon Musk själv, enligt källor inom Twitter. Maktkampen går vidare i tweetfabriken. Elon Musk från ett tidigare besök i Frankrike. Foto: Ludovic Marin/AP.
Och problemet är... Elon Musk själv, enligt källor inom Twitter. Maktkampen går vidare i tweetfabriken. Elon Musk från ett tidigare besök i Frankrike. Foto: Ludovic Marin/AP.

Twitter fortsätter att förlora intäkter från reklam. För att försöka vinna tillbaka annonsörerna har företaget lanserat ett verktyg som ger dem möjlighet att undvika att synas vid vissa användare och tweets. En person som annonsörerna vill hålla sig borta från är Elon Musk själv.

6 jun 2023 08:44

Förra månaden jämförde Elon Musk finansmannen George Soros, ett vanligt mål för konspirationsteoretiker, med den tecknade skurken Magneto i ”X-Men”.

Ted Deutch, den amerikanska judiska kommitténs verkställande direktör, noterade att både Soros och Magneto är överlevande från Förintelsen och att ”lögnen att judarna vill förstöra civilisationen har lett till förföljelsen av det judiska folket i århundraden”. ”Musk borde veta bättre”, säger Deutch till New York Times.

Twitter känns allt mer ”oförutsägbart och kaotiskt”, säger Jason Kint, vd för Digital Content Next, en förening för stora annonsörer.

– Annonsörer vill verka i en miljö där de är bekväma och kan skicka en positiv signal om sitt varumärke, säger han till New York Times.

Stora annonsörer spenderar mindre

Några av Twitters största annonsörer – inklusive Apple, Amazon och Disney – har spenderat mindre på plattformen i år än förra året, enligt tidigare och nuvarande anställda på Twitter, som NY Times intervjuat.

Twitter har också stött på PR-problem med stora annonsörer som Disney. I april gav Twitter av misstag ett guldmärke – ett märke avsett att beteckna en betalande annonsör – till ett konto med ett namn som kan förväxlas med Disneys. Kontot publicerade rasistiskt förtal, vilket ledde till att tjänstemän på Disney begärde en förklaring från Twitter och försäkringar om att det inte skulle hända igen.

Twitter har marknadsfört nya verktyg, som låter annonsörer hålla sina annonser borta från tweets som innehåller specifika sökord eller inlägg från vissa användare.

Vissa annonsörer använder verktygen för att hålla sitt innehåll borta från Elon Musks egna tweets, säger fyra personer med god insyn i Twitter till NY Times.

Reklamintäkter minskar dramatiskt

Elon Musk sa nyligen att Twitters reklamförsäljning är på uppgång. ”Nästan alla annonsörer har kommit tillbaka”, hävdade han och tillade att plattformen inom sociala medier snart kan bli lönsam.

Men Twitters amerikanska reklamintäkter under de fem veckorna från 1 april till första veckan i maj var 88 miljoner dollar (953 miljoner svenska kronor), en minskning med 59 procent från ett år tidigare, enligt en intern presentation som The New York Times tagit del av.

Företaget har regelbundet legat under sina veckoförsäljningsprognoser i USA, ibland med så mycket som 30 procent, enligt dokumentet.

Ökning av hat och porr

Twitters annonssäljare är oroade över att annonsörer kan bli skrämda av ökningen av hatretorik och pornografi på det sociala nätverket, såväl som fler annonser med onlinespel och marijuanaprodukter.

På ett evenemang på Twitter Spaces i måndags sa Musk att annonsörer i Europa och Nordamerika har satt ”extrem press” på företaget, vilket ledde till att ”halva vår reklam” försvann. ”De försöker driva Twitter i konkurs”, sa han.

Twitters annonsering är avgörande eftersom annonser länge har utgjort 90 procent av företagets intäkter.

Dock växer Twitters annonsförsäljning inom områden som företaget tidigare undvek eller förbjöd, inklusive onlinespel och marijuanaprodukter.

Under en vecka förra månaden var fyra av Twitters topp tio amerikanska annonsörer onlinespel, fantasysport och spelbolag. Twitter har också börjat tillåta annonser för cannabistillbehör, inklusive ”bongs, vapes, rullpapper”, såväl som produkter och tjänster för erektil dysfunktion, enligt interna e-postmeddelanden som NY Times tagit del av.

Läs även: Dokumentär om könsbyte begränsas av Twitter – ansvarig chef avgår

Jonas Hållén

Reporter
mail: jonas.hallen@bulletin.nu

 

Gå med i vår gemenskap

Stöd oss genom att bli prenumerant