Facebook noscript imageElsparkcyklister struntar oftast i rött ljus
Nyheter
Elsparkcyklister struntar oftast i rött ljus
Elsparkcyklist som kör mot rött i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist/ TT
Elsparkcyklist som kör mot rött i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist/ TT

Bland landets trafikanter är det elsparkcyklisterna som oftast struntar i att stanna vid rött. Nästan en tredjedel av dem kör mot rött, jämfört med fyra procent av bilförarna, visar en undersökning.

Undersökningen som utfördes av Riksförbundet M Sverige observerade runt 20 000 trafikanter runtom i landet under 2021. Elsparkcyklisterna var klart värst när det gällde att respektera trafikljusen – 29 procent körde mot rött. Men även 18 procent av de gående och 14 procent av cyklisterna struntade i röd ljusen.

– Oskyddade trafikanter är utsatta i trafiken. Mobiltelefoner och annan ny teknik riskerar dessutom att göra allt fler oskyddade trafikanter ouppmärksamma i trafiken, då de inte har tillgång till inbyggd telefonifunktion såsom exempelvis många bilister, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, Riksförbundet M Sverige.

Privatbilister och motorcykelförare var de kategorier som respekterade trafikljusen bäst. Här körde fyra procent mot rött. Situationen är värre bland yrkesbilister. Åtta procent av lastbilsförarna och sju procent av taxiförarna respekterade inte trafikljusen.

Förare av motordrivna fordon riskerar böter på 3 000 kronor om de ertappas köra mot rött. Elsparkcyklister får 1 500 kronor och cyklister 1 000 kronor i böter om de kör mot rött. Gående kan däremot inte bötfällas för denna regelöverträdelse.

Läs även: Handelskammaren: Inför promillegräns för elsparkcyklar

Dorothée Enskog