Facebook noscript imageHandelskammaren: Inför promillegräns för elsparkcyklar
Ekonomi
Handelskammaren: Inför promillegräns för elsparkcyklar
Snart kan det bli promillegräns för elsparkcyklarna. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Snart kan det bli promillegräns för elsparkcyklarna. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ta bort bilparkeringar och inför promillegräns för elsparkcyklar. Det är några av förslagen som finns med bland tio åtgärder för att göra huvudstaden till en bättre cykelstad, i en rapport från Stockholms handelskammare.

Rapporten presenterades under torsdagen av Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare. Han konstaterar att Stockholm har en liten andel som cyklar jämfört med ett flertal storstäder som Uppsala, Köpenhamn eller Amsterdam, trots alla fördelar med cyklar, elsparkcyklar och liknande fordon.

Dessa tar mindre plats i gatuutrymmet, är fria från avgaser och skapar frihet vid resor på kortare distanser och avlastar kollektivtrafiken, påpekar han.

Tre gånger så många cyklar i framtiden

– Region Stockholms mål är att 20 procent av alla resor ska ske på cykel vilket innebär tre gånger så många cyklar, säger Carl Bergkvist.

I dag står cyklandet för 14 procent av resorna i staden Stockholm, 200 000 cykelresor görs varje dag och elva procent av alla arbetsresor sker på cykel.

Läs även: Olyckor med elsparkcyklar kan ge allvarliga skador: ”Vill inte få några dödsfall”

– För att få igång cyklandet måste stockholmarna acceptera en förändring: regionala cykelvägnät måste byggas ut och det ska vara en huvudman för cykelnätet, till exempel regionen eller trafikverket.

Cykelnäten styrs av respektive kommun vilket gör det svårt att hålla ihop ansvaret, anser han.

Ett annat förslag är att samma promillegräns som gäller för bilister ska gälla för elsparkscyklister.

Voi vill ha mer regleringar

Tina Ghasemi Liljekvist, senior public manager på elsparkcykelbolaget Voi, utmålar bristen på parkeringar som ett av de största problemen för elsparkcyklarna. Det finns 100 parkeringsställ för elsparkcyklar i staden och det behövs många fler, menar hon.

– Vi vill ha mer regleringar och färre aktörer. Vi tjänar inte på stök på gator och torg.

Hon berättar att Voi har 270 000 unika användare och att det görs 30 000 resor per dag i Stockholm med deras cyklar.

– Det finns en enorm kraft i mikromobiliteten, säger hon.

”Inte juridiken med oss”

– Vi måste alla acceptera en bilsnål stad, säger Daniel Helldén, som varit Stockholm stads trafikborgarråd (MP) i flera år. Han både cyklar och använder elsparkcykel själv och förutser att cyklandet kommer att öka än mer.

Han önskar att det budgeteras mer pengar till cyklandet och att fastighetsägarna i staden arbetar mer aktivt med att förbereda för flera cyklister, till exempel att källare görs om till cykelförråd.

– Rapporten tar upp mycket som vi redan har genomfört. Jag håller inte med om allt. Vi vill till exempel inte ha en gemensam huvudman. Ansvaret ska vila på varje enskild kommun.

Även Helldén vill har fler regleringar för elsparkcyklarna.

– Elsparkcyklarna har ställt till hemska problem på gatorna. Vi har infört polistillstånd och regelverk runt bolagen. Dessa får nu betala 1 400 kronor per elsparkcykel som de ställer ut.

Läs även: Elsparkcyklar förbjudna att parkera i no go-zoner

– Men vi har inte juridiken med oss, säger han och rekommenderar infrastrukturminister Tomas Eneroth att möjliggöra en klar juridik för elsparkcyklarna.

– Vi vill ha parkeringsregler, blinkers på cyklarna, och krav på hur cykeln ska vara utformad, säger Daniel Helldén.

Margaret von Platen

fakta

Så vill Handelskammaren i Stockholm främja cyklandet

  • Satsning på cykelparkeringar, både offentliga och privata för att motverka cykelstölder, ett av de vanligaste brotten i Sverige i dag.
  • Högre krav på aktörerna. Inför ett licensieringssystem för elsparkcykelbolagen för att få bättre ordning på gator och torg.
  • Lyft bort upp till 1,5 procent av bilarnas parkeringsytor och gör parkeringsplatser för elsparkcyklar och cyklar.
  • Inför promillegräns för elsparkcyklar. Föraren bör blåsa i en alkoholmätare precis som en bilist och med samma promillegräns för att stävja felanvändningen.
  • Starta en högskoleutbildning för cykelplanerare – Tyskland har sju stycken – och utbilda cykelmekaniker i Sverige.