Regeringen kan fatta beslut redan nästa år om att lägga ned Bromma flygplats, enligt regeringens utredare Magnus Persson. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) bekräftade på tisdagen att det är regeringens ambition.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) bekräftar att nedläggningsbeslutet gäller. Men Moderaterna kommer att riva upp ett sånt beslut om de bildar regering.
– De förutsättningsskapande besluten tycker jag man kan ta snarast och min bedömning är att om man rullar på den här processen så skulle riksdag och regering kunna fatta beslut under nästa år, säger regeringens utredare Magnus Persson på en presskonferens tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– När sådana beslut är fattade sker en genomförandeprocess som tar minst tre år och högst fem år. Någonstans 2025–27 kan Swedavias engagemang i Bromma vara avvecklade, säger han.
På frågan om vad regeringen vill, med Perssons utredning i handen, säger Tomas Eneroth till TT att det inte råder någon tvekan om det:
– Vi vill lägga ner Bromma och konsolidera inrikestrafiken till Arlanda. Det skulle ge bättre tillgänglighet, bättre underlag för internationellt flyg på Arlanda och dessutom frigöra mark och utrymme på Bromma för bostäder.
Majoritet emot
Men, understryker Eneroth, riksdagen bör vara med ombord. En majoritet i riksdagen har, i ett tillkännagivande, bland annat bett regeringen vänta till efter pandemin med beslut om flygplatsens framtid.
Det är regeringen, inte riksdagen, som har den formella makten om Bromma.
– Det finns ju en majoritet i riksdagen som har beslutat om en annan inriktning och jag kan ju inte gå vidare utan att jag har stöd i riksdagen, säger dock Eneroth.
Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson är tydlig.
– En moderatledd regering kommer att riva upp beslutet om vi bildar regering nästa höst, säger hon till TT.
Hon anser att utredningen är oseriös och ett beställningsjobb.
– Att diskutera och gå vidare med nedläggning av Bromma flygplats utan att samtidigt ta in en analys av Arlandas framtid och kapacitet, det är oseriöst och ansvarslöst, säger Svantesson (M).
Övertyga riksdagen
Tomas Eneroth hoppas dock att den stegvisa, ordnade avveckling som utredaren föreslår ska övertyga riksdagen och trafikutskottet, som han ska möta om några veckor. Ytterligare ett tungt argument borde vara att det inte är försvarbart att driva två flygplatser med stor överkapacitet vidare till priset av ”hundratals miljoner”.
På frågan om Eneroth tror att regeringen kan ta beslut före valet nästa år säger han:
– Jag tror att det vore bra, både för aktörerna på Bromma och för flyget att veta de långsiktiga förutsättningarna. I det inbegrips att det finns en bred acceptans och att saker inte ändras omedelbart efter ett val. Det är ingen idé fatta hastiga beslut som sedan rivs upp.
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) hoppas att folk med ”förutfattade” meningar nu läser rapporten och tänker om.
”Miljöpartiet har sagt att vi vill ha fakta på bordet om Bromma Flygplats och nu har vi fått det. Flygplatsen kan läggas ned, och Arlanda kan ta över och säkra nödvändig kapacitet”, skriver Bolund i en kommentar.
Rimliga tider
På kort sikt kan inrikesflyget rymmas på Arlanda, bedömer Magnus Persson.
Flyglinjerna som flyttar till Bromma kommer också att kunna få avgångs- och ankomstider på rimliga tider, enligt honom ungefär som på Bromma. Turbulensen på flygmarknaden gör att upptagna tider kommer att bli lediga som ett resultat av att bolag försvinner och lämnar plats.
Persson har haft tre månader på sig för arbetet med utredningen.
– Jag har inte haft i uppdrag att titta på Arlandas långsiktiga utveckling. Jag har heller inte haft i uppdrag att komma till ett ställningstagande om Bromma ska avvecklas eller inte, eller ha en egen prognos gällande flygets framtid.
Utredaren framhåller att en utmaning är föroreningen i marken kring Bromma flygplats. Det kan kosta allt från miljoner till miljarder, beroende på om marken ska användas till industrier och handel eller till bostäder. Ska bostäder byggas måste marken saneras extra noga.
Statliga Swedavia, som driver Bromma och Arlanda, kom i en analys förra året fram till att det inte skulle vara affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en flytt till Arlanda därför vore att föredra.
Enligt uppgift till TT har inte Swedavia ändrat inställning. Bolagets tillstånd för Brommas verksamhet, med Stockholms stad, går ut 2038.
Läs även: Vill lägga ner Bromma flygplats: ”Har inte förhandlat med andra partier
fakta
Fakta: Processen om Bromma
21 april, 2021: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda.
27 april: En utredning tillsätts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Han ska, bland många andra frågor, gå igenom hur kapaciteten på Arlanda kan säkras för att klara trafiken från Bromma.
Förutom inrikeslinjer handlar det om ambulansflyg, bland annat.
Tillgången på slottider, det vill säga avgångs- och landningstider på morgon och kväll, kan bli ett problem för inrikesflyget.
Kommunikationer till och från Arlanda behöver förstärkas.
2 juni: Riksdagen beslutar om ett tillkännagivande till regeringen att vänta med avvecklingsbeslut till efter pandemin och begär även en plan, före årsskiftet, från regeringen för hur Arlanda ska utökas och utvecklas.
31 augusti: Regeringens utredare Magnus Persson levererar sitt underlag för en avveckling av Bromma och flytt till Arlanda.
Hösten 2021: Utredningen går ut på remiss och regering börjar bereda frågan om det är möjligt att ta bort Bromma från basutbudet av flygplatser. Ett beslut kan dock bli fördröjt.
Efter ett avvecklingsbeslut har Swedavia 36 månaders uppsägningstid gentemot Stockholms stad för avtalet om Bromma.