
Snapchats grundare låter medvetet nya medarbetare misslyckas genom att be dem presentera idéer utan förkunskap. Målet är att normalisera misslyckanden för att frigöra kreativitet. I rekryteringen prioriterar han intelligens, kreativitet och framförallt snällhet, enligt Fortune.
Att få en tuff start på sitt nya jobb är något många fruktar, men på Snapchat är det en medveten strategi från företagets ledning.
I en intervju med podcasten The Diary of a CEO berättar Snap-grundaren Evan Spiegel om sin unika metod för att välkomna nya medarbetare - särskilt designers. Istället för en lugn introduktionsdag får de några minuter på sig att brainstorma och presentera helt nya idéer inför teamet, skriver Fortune.
”När du har ingen kontext för vad företaget jobbar med, ingen aning om vad som pågår, hur ska du då kunna komma på en bra idé? Det är nästan omöjligt,” säger Spiegel i podcastintervjun.
Kreativitet genom misslyckande
Metoden kan tyckas brutal, men syftet är att avdramatisera misslyckanden. Spiegel menar att kreativitet kräver många idéer, där de flesta inte kommer att fungera.
”99 procent av idéer är inte bra - men 1 procent är det,” förklarar miljardären enligt Breakit. ”Vi följer verkligen konceptet att bästa sättet att få en bra idé är att ha många idéer.”
För Snapchat har denna filosofi lett till fortsatt framgång i konkurrensen med sociala medie-jättar som Instagram och TikTok. Företaget ökade sina dagliga aktiva användare med 9 procent till 453 miljoner förra året, enligt Fortune.
Snällhet är nyckeln till kreativitet
När Spiegel söker nya talanger letar han efter tre kvaliteter: intelligens, kreativitet och snällhet. Det sistnämnda beskriver han som ”den essentiella ingrediensen” för en kreativ kultur.
Men Spiegel gör en tydlig skillnad mellan att vara snäll och att vara trevlig. Om en kollega kämpar med en uppgift är det trevliga att säga ”oroa dig inte, det ordnar sig nog”, medan det snälla är att faktiskt hjälpa personen att lyckas, rapporterar Breakit.
I dagens samhälle som fokuserar på mätbara resultat varnar Spiegel för att kreativiteten riskerar att komma i kläm.
”Kreativitet är så svårt att mäta, och därför tror jag att det kan vara verkligt svårt att hitta engagemanget för att investera i kreativitetsutveckling när utfallet är osäkert,” säger han.