Facebook har fått rätsida på sina problem. Strax efter midnatt började användare komma åt sina konton igen och företaget uppger att tjänsterna sakta börjar fungera.
– Dagens utbrott vittnar om hur användare förlitar sig på plattformen, säger forskaren Brooke Duffy.
Under sju timmar på måndagskvällen låg såväl Facebook som Instagram, Messenger och tjänsten Whatsapp, som ägs av Facebook, nere i hela världen.
Strax efter midnatt, svensk tid, började Facebook visa tecken på att fungera igen och företaget meddelar att man från klockan 00.28, svensk tid, ”åter har kopplat upp sig mot det globala internet”, men att det kan ta tid för alla användare att komma åt alla tjänster.
Bad om ursäkt
Facebooks teknikchef Mike Schroepfer skrev under kvällen i ett inlägg på Twitter att avbrotten handlade om nätverksproblem, och att tekniker arbetade med att få tjänsterna att fungera igen. Strax före klockan 01 twittrade även han att problemen håller på att lösas.
”Till alla företag, stora som små, familjer och individer som är beroende av oss, ber jag om ursäkt”, skriver han.
Även Instagrams officiella konto på Twitter meddelar att tjänsten är på väg tillbaka.
Brooke Duffy, lektor vid amerikanska Cornell University, forskar i hur medier, teknik och kultur möts, och konstaterar att det inte är en slump att många användare i dag är så beroende av Facebook.
”Det senaste årtiondet har Facebook gjort flera saker för att bli en fast punkt i våra dagliga liv: Vi förlitar oss på tjänsterna inte bara för att kommunicera, utan också för information om allting från lokala tillställningar till global politik”, säger hon i en mejlintervju med TT, och lägger till:
”Det var först mot bakgrund av dagens avbrott som många av oss insåg hur beroende vi är av en plattform som ofta framställs som förlegad (speciellt jämfört med den relativa nykomlingen Tiktok)”.
”Tas för givet”
Förutom att användare under avbrottet inte kunde skrolla sina flöden eller skriva till sina bekanta påverkade det företag som är beroende av försäljning via plattformarna – liksom annonsörer som använder sig av dem för att synas.
– Vad som är skakande för många är hur det här kollektiva beroendet tas för givet, säger Brooke Duffy.
Globala avbrott hos de övriga av de så kallade megaplattformarna – Amazon, Apple och Microsoft – skulle kunna få liknande påverkan. Och det finns saker att dra lärdom från måndagens avbrott, enligt Duffy.
– Teknikjättar – och sociala medier-företag speciellt – är mycket mer nyckfulla och oberäkneliga än de medieföretag som dominerade under 1900-talet. Bortom de storskaliga avbrotten som vi sett i dag, så har de här företagen utvecklats i halsbrytande fart. De förändringar de gör – från nya funktioner till att skruva på algoritmerna – kan ha djupgående konsekvenser för användare och skapare.
Miljoner rapporter
Störningarna började rapporteras in efter klockan 17.30, enligt sajten Downdetector, som uppger att de under kvällen fick ta emot över 10,6 miljoner rapporter om avbrott.
Användare som besökte Facebooks sajt möttes av ett felmeddelande att webbplatsen inte gick att nå. Felmeddelandet indikerade att webbläsaren inte omdirigerades till sitt mål och antydde att något var fel i domännamnssystemet (DNS). DNS jämförs ofta med en telefonkatalog för internet, som låter webbläsaren hitta rätt.
Plattformen Facebook har omkring 2,9 miljarder användare.
Läs även: Störningar hos Facebook och Instagram