Facken ökar pressen på Tesla. Hamnblockaden utvidgas, städarna lägger ner arbetet och elektrikerna blockerar allt reparationsarbete.
Nästan 2 000 Teslabilar säljs i snitt per månad. Frågan är när effekten märks?
Strejken mot den amerikanska elbilstillverkaren har pågått i tre veckor. Men effekterna på Teslas verksamhet har varit begränsade. Facken vittnar om hur bolaget rundar transportblockaden och IF Metall märker att det jobbas på nästan som vanligt på vissa av Teslas tio servicecenter runt om i landet.
Strejkbryteri, ryter IF Metall som självt utvidgat strejkåtgärderna och också fått hjälp av sina LO-kollegor. I dag fredag utvidgar Transport hamnblockaden till att gälla samtliga svenska hamnar, omkring 50 stycken.
Den utökade blockaden ska ses i ljuset av att Transportfacket sett tydliga indikationer på att företaget rundar blockaden. Några bilar via de rena fordonsbåtarna kommer inte längre, däremot kommer bilar på lastbilstrailer lastade på andra typer av fartyg eller via nordiska hamnar, i mindre volymer då förstås, enligt Transports pressansvariga Elin Lörnbo.
”Besvärligt”
Transporterna hejdas inte, men försvåras, är fackets uppfattning. Normalt sett anlöper flera bilfartyg med Teslabilar svenska hamnar varje vecka, har flera hamnchefer vittnat om.
– Det blir besvärligt för Tesla, kostsamt, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä om de delvisa effekterna av strejken.
– Och alla varsel har inte slagit igenom ännu, fortsätter han.
Nästa steg kan bli konkreta sympatiåtgärder från nordiska transportfack för att försvåra transporterna ytterligare, exempelvis vid norska och danska hamnar. Häromdagen antog de nordiska transportfacken ett stöduttalande för IF Metall som driver den primära konflikten – ett krav på kollektivavtal för verkstadsarbetarna som jobbar på Teslas servicecenter.
På fredag lägger också städarna ner arbetet på Tesla. Elektrikerna slutar att utföra service och reparationer. På måndag stannar post- och paketgången medan målarfacket från tisdag nästa vecka blockerar allt lackerings- och plastarbete på Teslabilar vid över 100 verkstäder.
Många kunder
Den svenska bolagsledningen vill inte kommentera de nya turerna, men har tidigare sagt till TT att de avtal bolaget har med sina medarbetare är bra nog. Några andra avtal är inte aktuella. Dessutom meddelades att verksamheten ska hållas igång så att kunderna så långt det går inte ska beröras.
Och det är många kunder det handlar om, som kan drabbas av försenade leveranser eller problem hos verkstaden. Statistik från branschorganisationen Mobility Sweden visar att Teslas modell Y är Sveriges mest sålda bil hittills i år. Totalt sett, inklusive alla modeller, har det nyregistrerats cirka 17 000 Teslabilar till och med oktober. Det motsvarar drygt sju procent av alla nya bilar i år, enligt vd Mattias Bergman.
Om strejkerna börjar bita kan det snabbt komma att synas i registreringsstatistiken.
Några kontakter mellan parterna sker inte i dagsläget, och finns heller inte planerade.
”Just nu är läget låst”, skriver medlaren Kurt Eriksson i ett sms till TT.