Facebook noscript imageFalsk marknadsföring av kosttillskott förbjuds
Nyheter
Falsk marknadsföring av kosttillskott förbjuds
Att påstå att blåbär förbättrar synen kommer inte längre att vara tillåtet. Foto: Gorm Kallestad/TT
Att påstå att blåbär förbättrar synen kommer inte längre att vara tillåtet. Foto: Gorm Kallestad/TT

Det har länge funnits en irritation över ogrundade påståenden om hälsoeffekterna av olika ingredienser i kosttillskott. Denna typ av marknadsföring kommer nu att förbjudas om inte företaget kan bevisa att påståendena är sanna.

Företag kommer att förbjudas att marknadsföra kosttillskott med påståenden om positiva hälsoeffekter av olika växtingredienser, om dessa effekter inte kan bevisas vetenskapligt.

Patent- och marknadsöverdomstolen konstaterar att det krävs vetenskapliga belägg för att få hävda att det finns positiva hälsoeffekter med tillskott.

”Det går inte att påstå i reklamen att blåbär är bra för synen, ingefära för lederna och maskros och kronärtskocka för magen. I alla fall inte om de ingår som ingredienser i kosttillskott och vetenskapliga bevis saknas”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Beslutet kommer efter att ett företag 2017 stämdes av Konsumentombudsmannen. Bolaget hade marknadsfört en rad produkter där växtingredienser påstods ha hälsoeffekter, något som inte kunde bevisas.

– Domen är viktig eftersom det handlar om påstådda hälsoeffekter. Många konsumenter köper kosttillskott i tron att det förbättrar hälsan eller kanske till och med botar sjukdomar. Därför är det viktigt att PMÖD slår fast vad som får och inte får sägas i reklamen, säger Ida Nyström, processråd vid KO, i pressmeddelandet.

Läs även: Dystert kronrekord - lägsta någonsin mot euron

Nyhetsredaktionen