I ett klagomål till Örebro kommun vittnar en kvinna om sin erfarenhet kring dysfunktionaliteten på ett av kommunens ålderdomshem. Något som Nerikes Allehanda var först att rapportera om.
Kvinnan berättar att hon för en tid sedan fick ett samtal från ålderdomshemmet Berggården om att hennes mamma var allvarligt sjuk. Sjuksköterskan trodde att modern hade drabbats av en stroke, men sade att hon var inte var helt säker.
När kvinnan sedan anlände till boendet fanns det inte någon läkare på plats och ingen hade tid att komma dit och hjälpa till. En stund senare somnade till slut modern in, med dottern vid sin sida.
När personalen ska bekräfta att modern gått bort, visste personalen inte vad de skulle göra.
”Personalen skakar min mamma och skriker och frågar om hon är död”, skriver kvinnan i klagomålet.
Personalen uppmanade då dottern att bekräfta om modern hade avlidit eller inte.
– Jag fick själv ta pulsen på min mamma när hon hade dött – för personalen visste inte hur man gjorde, säger kvinnan till Nerikes Allehanda.
Hon berättar att rutiner för en sådan händelse var ickeexisterande på boendet och att hon fortfarande är skakad av det som hände.
Boendet Berggården drivs av Norlandia, ett företag som driver diverse verksamheter inom förskolor och äldreomsorg. Företaget driver Berggården på uppdrag av Örebro kommun.
Läs även: Vårdföretaget Kavat erbjuder äldrevård på hemspråket: “Personalen kan din kultur”