Finland utreder möjliheten för en 60 till 76 kilometer lång vägförbindelse mellan Vasa och Umeå. Rickard Carstedt (S) anser att det är en viktig säkerhetsfråga som svenska regeringen borde lägga större fokus på.
Finska staten lägger ungefär 2,3 miljoner kronor på att utreda möjligheten för en vägförbindelse mellan Vasa och Umeå enligt Svenska Yle. Beroende på vilken vägförbindelse som byggs, räknas den att bli ungefär 60 till 76 kilometer lång. Jämförelsevis är Öresundsbron ungefär 16 kilometer lång.
Projektet har diskuterats länge i både Sverige och Finland. 2005 uttryckte dåvarande finansminister Pär Nuder (S) ett intresse för projektet i Västerbottens-Kuriren. Framför allt har politiker i Västerbotten och Svenska Folkpartiet i Finland drivit frågan.
Rickard Carstedt (S) är regionråd i Västerbotten och ordförande i Kvarkenrådet, som är ett samarbetsorgan mellan Sverige och Finland. Han har länge drivit frågan om en vägförbindelse.
– Jag hoppas nu att man från regeringshåll i Sverige börjar prata med Finland så att vi är delaktiga i det arbete som görs, säger Rickard Carstedt till Bulletin.
Säkerhetsaspekter med en bro över Kvarken
Uppdraget utreds av Trafikledsverket i Finland. Själva utredningen väntas pågå i ett år och förväntas vara klar våren 2025. I utredningen kommer Trafikledsverket att studera trafikflöden, ekonomisk nytta och miljöaspekter.
Det finns även säkerhetsaspekter i att ha en vägförbindelse mellan Umeå och Vasa. Svenska Yle skriver att det skulle avlasta vid en potentiell fartygsblockad då den enda svensk-finska vägförbindelsen i nuläget är mellan Haparanda och Torneå.
– Jag tror vi måste hitta nya transportvägar. Tidigare gick ju Natogränsen vid Norge men nu går den ju direkt vid Ryssland i stället. Så händer det nåt i Öresund, då står ju två länder utan försörjning, säger Rickard Carstedt.
Stör ett naturreservat och världsarvsområde
Ingenjörerna Antti Talvitie och Esa Eranti har skissat på en dragning som skulle innebära två broar och en vägbank med start från finska ön Replot. Men det finns andra förslag på hur en vägförbindelse skulle kunna se ut. Företagen Green Carbon Recovery och Etgar Al Engineering har föreslagit två egna dragningar som skulle gå runt Replot och därmed förbi ett naturreservat och ett världsarvsområde.
– Väljer man att gå runt naturreservaten så sänker man hela projektet eftersom man hamnar på djupare och svårare vatten att bygga i, säger Esa Eranti till Svenska Yle.
Utöka både det kortsiktiga och långsiktiga
Rickard Carstedt tycker att Sverige och Finland borde dela mer saker än vägförbindelser. Han tror även att de båda länderna hade tjänat på att samarbeta i energiproduktion.
– Vasa är ett stort energikluster. Att koppla ihop energisystemen tror jag vi skulle vinna på, säger han.
Carstedt menar att ett energisamarbete och en ökad godstransport med färjor kan vara en kortsiktig utökning av samarbetet mellan Finland och Sverige. Långsiktigt hoppas han att det kan bli aktuellt med en fysisk förbindelse, som en bro eller tunnel. Han tror även att det finns en stor sannolikhet för att det kommer ske i samband med att Sverige blir Natomedlem.
– Jag vet ju hur långa processer det är. I Sverige har vi 12-åriga planer för infrastruktur och det finns ju inte med i någon sådan plan än. När vi blir Natomedlemmar kommer det troligtvis finnas ett tryck för det här eftersom Nato har stora intressen av det.