Samtliga nio personer omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats, bekräftar polisen. Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade strax efter start.
Natten mot fredag pågick ännu arbetet vid flygplatsen i Örebro efter den svåra kraschen på torsdagskvällen.
– Jag har svårt att tänka mig att vi kommer att lämna den här platsen under det närmsta dygnet, säger Helena Gullberg, stabschef i Örebro kommun, som samordnar kommunens krisstöd till de drabbade.
Strax före halv två på natten bekräftade polisen att samtliga ombord omkommit, och meddelade att man inte kommer att ge några fler detaljer om olyckan under natten.
– Det är bara en bottenlös sorg och tragedi. Man önskar att man kunde göra mer för de inblandade, säger Helena Gullberg.
Flygplanet fattade eld vid nedslagsplatsen, som är i närheten av flygplatsen.
– Det är en väldig svår och tragisk flyghändelse, säger Tomas Carlsén, vakthavande befäl vid räddningstjänsten.
Larmet om haveriet kom klockan 19.22. Klockan 20.53 konstaterar polisen i region Bergslagen att flera omkommit.
– Det är ett fallskärmshopparflyg som har havererat strax efter start. Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig ombord, säger Emil Gustavsson, sjöräddningsledare på Sjö- och flygräddningscentralen, till TT.
Haverikommissionen på väg
Larmet kom vid 19.20 och klockan 20.53 skriver polisen i region Bergslagen på sin hemsida att ”ett flertal personer har omkommit i flygolyckan”.
Statens haverikommission är på väg till nedslagsplatsen med två utredare.
– Eventuellt så kommer en tredje person, vår avdelningschef, att ansluta sig redan i kväll också, säger Johan Nikolao, haveriutredare på Statens haverikommission.
– Just nu är det ren faktainsamling som gäller, vi har checklistor att följa och kommer jobba på med att samla in så mycket fakta som möjligt, säger han.
Inhyrt plan
Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, var planet av modell ”DHC-2 turbo beaver”.
– Örebro fallskärmsklubb hade hyrt in det från Skåne. Vanligtvis hoppar man mest fallskärm på helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, säger hon.
Fallskärmsförbundet är på väg till Örebro för att hjälpa till med krishanteringen.
– Våra tankar går givetvis till de anhöriga. Det som hänt är alldeles fruktansvärt, säger Anna Oscarsson.
Liknar Umeåkraschen
Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll drar paralleller till olyckan i Umeå 2019, då samtliga nio personer i ett fallskärmsflygplan omkom.
– Det är knappt två år sedan. Man kan undra varför ett sådant här haveri sker igen. Det är många människoliv vi pratar om, flera anhöriga som drabbas, säger han.
Flygplanen som användes i Umeå och i Örebro var båda turbindrivna.
– Det är en beprövad konstruktion med en beprövad motor, säger Hans Kjäll, som inte ser några särskilda problem med flygplansmodellen.
Men det är fortfarande för tidigt för att säga något mer om vad som kan ha orsakat kraschen. En preliminär rapport om händelseförloppet kan komma om ungefär en månad, därefter kommer det troligtvis att dröja mellan sex och tolv månader till den fullständiga slutrapporten, enligt Hans Kjäll.
– Jag hoppas verkligen att haverikommissionen gör sitt bästa nu, och att säkerhetsförbättringar följer av detta, säger han.
Löfven: Sorg och bestörtning
Statsminister Stefan Löfven skriver i ett uttalande till TT att regeringen står i tät kontakt med berörda myndigheter:
”Det är med stor sorg och bestörtning jag i kväll har tagit del av de tragiska uppgifterna om flygkraschen i Örebro.”
”Jag tänker på de drabbade, på deras familjer samt nära och kära i denna mycket svåra stund. Jag vill uttrycka mitt djupaste deltagande i deras sorg”, skriver Löfven.
fakta
Flygolyckan 2019
Den 14 juli 2019 kraschade ett flygplan med fallskärmshoppare utanför Umeå. Även den olyckan skedde i samband med att planet lyfte.
Samtliga nio personer som fanns ombord på planet omkom.
Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppade temporärt alla fallskärmshoppningar med flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan efter olyckan.
Utredningen av flygkraschen i Umeå visade att kontrollen över flygplanet förlorades i samband med att fallskärmshopparna började göra sig klara för uthopp.
Statens haverikommission konstaterade i sin rapport att flygplanet var för baktungt och något överlastat vid start, vilket ska ha varit svårt för piloten att upptäcka eftersom denne saknade uppgifter om hopparnas vikt.
SHK bedömer även att pilotens erfarenhet inte stod i paritet med de komplexa förhållanden som rådde vid tillfället för olyckan.