Facebook noscript imageFlygskatten blir kvar
Ekonomi
Flygskatten blir kvar
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

För en tvåbarnsfamilj kostar en resa till Thailand drygt 2 000 kronor mer på grund av flygskatt. Men trots att tre av partierna i Tidöavtalet har velat avskaffa eller pausa flygskatten är den kvar.

Flygskatten blir kvar även under 2024 – trots att en majoritet av Tidöpartierna (KD, M och SD) varit starkt kritiska.

Inför valet 2018 lovade Moderaterna att ta bort flygskatten.

– Om man röstar på Moderaterna ska man veta vad man röstar på, och då ingår att ta bort flygskatten. Det gäller både för att vi tycker att det är en dålig skattehöjning, men också för att jag vill ha riktig miljöpolitik, inte bara symbolpolitik som låter bra men som saknar effekt för ett bättre klimat, sa Ulf Kristersson till DI i maj 2018.

Flygskatten är en punktskatt och betalas per sträcka och resenär för resor som inleds på en svensk flygplats.

Tre kategorier

Hur mycket flygskatten är beror på vilket land som är flygdestination. På Skatteverkets hemsida listas länder i tre kategorier. Kategori 1, kategori 2 och ”övriga länder”.

• För kategori 1, där alla EU-länder plus några ytterligare länder som Storbritannien ingår, är flygskatten 76 kronor per passagerare och sträcka.
• För kategori 2, länder som USA, Förenade Arabemiraten (Dubai) och Uzbekistan, är flygskatten 315 kronor per passagerare och sträcka.
• För ”övriga länder”, där bland annat Argentina, Brasilien och Thailand ingår, är flygskatten 504 kronor per passagerare och sträcka.

För en tvåbarnsfamilj innebär det att en resa till svenska favoritturistmålet Thailand blir 2 000 kronor dyrare.

Statliga Swedavia, som driftar svenska flygplatser inklusive Arlanda, vill ha bort flygskatten. Enligt vd Jonas Abrahamsson innebär flygskatten nästan dubblerade kostnader för flygbolagen vid långflygningar.

– Då spelar det ingen roll hur konkurrenskraftiga vi är som bolag eller hur låga våra flygplatsavgifter är, säger han till DN.

Partier kritiska

En rad tunga företrädare för näringslivet har i en debattartikel i DN skrivit att en utfasning av flygskatten vore det snabbaste sättet att locka fler flygbolag till Arlanda.

Moderaterna tycker fortfarande att flygskatten är dålig. Edward Riedl (M), ordförande för riksdagens finansutskott intervjuades av Tidningen Näringsliv 11 december.

– Vi var mot flygskatten redan innan den infördes för att det är en dålig skatt. Det är i grunden en fiskal skatt som försämrar konkurrensförmågan för Arlanda, säger Riedl till TN.

– Sen i varje budget som vi ska förhandla så får man ju väga olika nödvändiga skattesänkningar mot varandra. Och i ett pressat läge som vi har varit i med hög inflation då har vi haft på oss att lägga en neutral eller åtstramande budget, säger han.

Flygskatten har försvarats av klimatdebattörer som Mattias Goldmann, tidigare hållbarhetschef på Sweco och vd för invandringsliberala gröna tankesmedjan Fores.

Den infördes 1 april 2018 av den socialdemokratiska och miljöpartistiska regeringen.

Pelle Zackrisson