Fordonsskatten för nya bensin- och dieselbilar höjs, meddelade miljö- och klimatminister Per Bolund. Det kommer också att ställas tuffare krav för att få ta del av miljöbilsbonusen från och med nästa sommar.
Utsläppsgränsen för förhöjd fordonsskatt på nya bilar kommer att sänkas successivt. Den höjda skatten förväntas träda i kraft i juni 2022. Även utsläppskraven för att få ta del av klimatbonusen skärps. Ett pristak för att erhålla klimatbonus på 700 000 kronor för nya miljöbilar införs också.
– Har man råd med en sådan dyr ny miljöbil, behöver man inte klimatbonusen, sade Bolund vid en digital pressträff.
Bonus–malus-systemet på nya bilar infördes för tre år sedan för att gynna bilar med låga utsläpp genom en klimatbonus medan bilar med högre utsläpp straffats med högre skatter under de första tre åren bilen är skattepliktig. Det har lett till en stark efterfrågan på miljöbilar, som nu utgör en fjärdedel av alla nya bilar som säljs i Sverige.
Då potten för klimatbonussystem redan är slut för i år föreslår regeringen ett tillskott på 1,9 miljarder kronor i årets höständringsbudget för att finansiera den högre än förväntade kostnaden. Ytterligare medel för bonusen kan komma att skjutas till om det behövs.
Siktar på att bli världens första fossilfria välfärdsland
Regeringen siktar på att Sverige ska bli världens första välfärdsland med noll netto utsläpp av koldioxidgaser år 2045. För att nå dit meddelade regeringen i dag olika satsningar inom järnväg, sjöfart, kollektivtrafik och cykling.
– Regeringen satsar totalt 3,3 miljarder kronor i år och ytterligare 3,9 miljarder nästa år för att bidra till en starkare grön omställning, sade Bolund.
Järnvägen, kollektivtrafiken, sjöfarten får ökade anslag
Anslag på 1,5 miljarder kronor till järnvägsunderhåll, samt miljö- och trimningsåtgärder föreslås för nästa år. Regeringen vill också sänka banavgifterna på den del som är förvaltad av Trafikverket, men denna åtgärd kan behöva godkännas av EU-kommissionen. Nattågstrafiken till och från Norrland och Jämtland skall utökas. Därutöver planeras investeringar i nya nattvagnar och lok.
Kollektivtrafiken får nästa år en miljard kronor i extra stöd och medel för att utveckla ett nationellt biljettsystem.
– Det kommer att förenkla för fritidsresande och för arbetspendling, förutser infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Sjöfarten får ta av anslag för att ställa om Sjöfartsverkets fartygsflotta till att bli fossilfri och för att främja intermodala transportsystem (förflytta godstransporter från vägarna till sjöss eller räls). För att öka cyklandet vill regeringen förstärka stadsmiljöavtalen och ändra skattereglerna för förmånscyklar.