Facebook noscript imageFöretag oroade: Brist på metaller och chaufförer
Ekonomi
Företag oroade: Brist på metaller och chaufförer
Akut brist på chaufförer väntas framöver. Foto: Hasse Holmberg / TT
Akut brist på chaufförer väntas framöver. Foto: Hasse Holmberg / TT

Företagen drabbas allt hårdare av de höga bränslepriserna, som bara kan kompenseras med prishöjningar till vis del. Utöver detta, hotar både metall- och chaufförbrist till följd av Ukrainakriget.

Nio av tio företag har påverkats av de stigande priserna under de tre senaste månaderna, enligt en enkät bland Svenskt Näringslivs medlemmar.

– Prishöjningarna kan kompenseras till en viss del, men inte full ut, säger Karin Johansson vid ett seminarium organiserat av Svenskt Näringsliv, där hon är vice vd.

– De stora prishöjningarna naggar inte bara hushållens disponibla inkomster. De skapar oro, främst bland företagen, säger Mats Lindwall, chefsekonom vid Teknikföretagen.

Den allvarligaste risken som Sverige på kort sikt står inför är de skenande priserna på råvaror och energi, enligt Lindwall. Men även flaskhalsar som uppstått i och med de sanktioner som införts mot Ryssland är en utmaning.

Sanktionerna mot Ryssland leder till metallbrist

– Det uppstår en brist på metaller som Ryssland bryter, tillägger Lindwall. Det leder till högre priser.

Ryssland står för en stor del av kritiska metaller på världsmarknaden – vanadin, skandium och platinagruppens metaller, varnar Statens Geologiska Undersökning, SGU. Landet är dessutom en stor producent av andra viktiga råvaror som inte klassas som kritiska, såsom järnmalm, zink, nickel, uran, aluminium, tenn, guld och diamanter.

Även om kriget i Ukraina mot all förmodan skulle upphöra inom en snar framtid, lär sanktionerna mot Ryssland knappast släppas.

– Priserna kan komma att ligga kvar på höga nivåer under en längre tid, även om Ryssland skulle backa, understryker Lindwall.

Regeringen höjde idag sin inflationsprognos för innevarande år till 4,8 procent – den högsta nivån sedan början av 90-talet.

Läs även: Regeringen: Inflationen stiger till 4,8% till följd av Ukrainakriget

Brist på lastbilschaufförer när ukrainska förare åker hem för att strida

– Rekryteringssvårigheterna som våra medlemmar rapporterar förblir. En av tre rekryteringar misslyckades förra året. Det leder till att företagen tvingas neka uppdrag, säger Svenskt Näringlivs vice vd Karin Johansson, som hänvisar till Svenskt Näringlivs årliga rekryteringsrapport.

En sektor som lider av rekryteringssvårigheter är åkeribranschen. Den rådande bristen på lastbilschaufförer i Europa har förvärrats i och med konflikten i Ukraina. Enbart polska åkerier anställde 100 000 ukrainare innan kriget bröt ut för fem veckor sedan, enligt Inside Logistics.

– Många ukrainska chaufförer har åkt hem för att strida. Det var redan tidigare en brist på lastbilschaufförer, som nu förvärrats. Det fraktas därför mer varor på trailers och räls, berättar Stena Lines vd Niclas Mårtensson.

Den svenska frukt- och grönsaksimportören Ewerman är en av de företag som drabbats. Före kriget hade livsmedelsgrossisten lättare att få sina containrar transporterade till Helsingborg med lastbil. Nu har företaget strandad last i både Tyskland och Nederländerna, vilket medfört att de har problem att få tag i bananer.

Läs även: Ukrainakriget: Byggsektorn varnar för brist på material och arbetskraft

Dorothée Enskog