Facebook noscript imageFörsvarsmakten om sin kampanj: ”Kostade 400 000 kronor”
Nyheter
Försvarsmakten om sin kampanj: ”Kostade 400 000 kronor”
Foto: Försvarsmakten och arkivbild. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Foto: Försvarsmakten och arkivbild. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Försvarsmakten hade under söndagen bland annat en annons på förstasidan av Svenska Dagbladet där en prideflagga fanns i bakgrunden. Annonsen är en del av Försvarsmaktens kampanj och orsakade kontrovers på sociala medier.

När han frågades angående ett uttalande i Expressen angående machokultur, ”Vi har traditionellt förknippats med macho-kultur, det vill vi komma ifrån”, säger Johan Landeström, marknadschef på Försvarsmakten, att machokulturfrågan inte är det viktigaste i kampanjen.

Har gjort kampanjer i samband med Prideveckan tidigare

Johan Landeström fortsätter och förklarar hur de resonerat när de lanserade kampanjen.

– Vi har ju gjort kampanjer i anslutning till Pride i flera år. Och det är av två skäl: Det första är då kopplat till legitimiteten för ett militärt försvar i Sverige. Det handlar ju om att du försvarar inte bara det svenska territoriet utan också vårt demokratiska statsskick och allt det vi står för och det inkluderar då mänskliga rättigheter. Det symboliserar vi i annonsen just genom Pride-flaggan.

– Det andra är att vi jobbar väldigt mycket med vår värdegrund och det är inte bara en floskelfråga, för just i och med att vi bedriver den verksamhet vi gör så är det här med värdegrundsfrågor extremt viktigt. Vi kan ju hamna i de svåraste av situationer både internationellt men även här hemma.

Försvarsmakten vill att det ska vara kristallklart var de står i dessa värdegrundsfrågor, betonar Johan Landeström.

Kostnader på 400 000 kronor

Den enskilda kostnaden för förstasidesannonsen i Svenska Dagbladet kan inte Landeström ange på rak arm, men han ger en siffra på vad hela kampanjen kostade.

– Jag vet inte vad själva annonsen i Svenska Dagbladet kostade men totalt för alla köp vi gjort och för annonser och på sociala medier ligger på fyrahundratusen kronor, säger Landeström till Bulletin.

Vad säger ni till dem som anser att Försvarsmakten ska vara opolitisk?

– Det är många som anklagar oss för att vara politisk aktivism med det här men för oss så är det väldigt enkelt. Det handlar bara om demokrati och mänskliga rättigheter. Sen om andra gör andra tolkningar utifrån sina referenser, det får de svara för egentligen.

På vilket sätt stärker man demokratin med en annons om Pride?

I och med att vi ska stå upp för det demokratiska statsskicket och det handlar egentligen om det som står i Regeringsformen (en grundlag, reds anm.). Då är ju det här ett sätt att visa att allt som vår demokrati omfamnar är viktigt.

Johan Landeström fortsätter och förklarar varför Prideflaggan är en tydlig symbol för demokratin.

– Och då är ju Prideflaggan i det här fallet en tydlig symbol för det och de mänskliga rättigheterna som en del av vår demokrati. Det står ju i regeringsformen, allas lika värde.

På vilket sätt är Prideflaggan en symbol för allas lika värde?

– Hbtq-människor och rörelserna inom hbtq är väldigt utsatta, det är ju allmänt känt. Då vill man koppla deras symboler på den här flaggan till vår verksamhet så visar ju vi att vi står upp för demokratin och mänskliga rättigheter.

– Vi ska försvara demokratin och det inkluderar ju även dem, likväl som yttrandefrihet, frihet till val och allt vad det nu är, avslutar Landeström.

Läs även: Hareide kritiserade Pride - pudlar: “Jag ber om ursäkt”

Nyhetsredaktionen