Facebook noscript imageFriskola vid moské betraktas inte som muslimsk
Nyheter
Friskola vid moské betraktas inte som muslimsk
Ögårdsskolan i Malmö drivs av den ideella föreningen Islamic Center som förvaltar moskén. Foto: Skärmdump Islamic Center
Ögårdsskolan i Malmö drivs av den ideella föreningen Islamic Center som förvaltar moskén. Foto: Skärmdump Islamic Center

Ögårdsskolan i Malmö ligger på samma fastighet som Malmö moské och eleverna läser islamologi utöver ordinarie timplan. Men trots att friskolan drivs av den libyskägda moskén har friskolan inte en muslimsk profil enligt Skolinspektionen – eftersom friskolorna själva får ange hur de definierar sig. – Det är en frivillig uppgift, säger Birger Österberg, pressekreterare vid Skolinspektionen till Bulletin.

Läs även: Cordobaskolan i Akalla stängs ned efter extremismkopplingar

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu

fakta

Fakta: Konfessionell inriktning och konfessionella inslag

Ändringarna i skollagen som gäller från den 2 januari 2023 innebär bland annat att det införs nya definitioner av begreppen konfessionellt inslag och konfessionell inriktning. Så här ser de nya definitionerna ut:

  • Konfessionell inriktning: inriktning på verksamhet som innebär att det där förekommer konfessionella inslag.
  • Konfessionella inslag: bekännande eller förkunnande inslag som tillhör en viss religion och som initieras och genomförs av huvudmannen eller på dennes uppdrag.

Fristående förskolor, skolor och fritidshem får ha en konfessionell inriktning under förutsättning att huvudmannen har fått ett godkännande för en sådan inriktning. Sedan tidigare gäller att den konfessionella inriktningen aldrig får omfatta undervisningen. Konfessionella inslag ska som huvudregel vara skilda från övriga aktiviteter inom utbildningen.

När det gäller morgon- och bordsbön står följande i förarbetena till de här ändringarna i skollagen (prop. 2021/22:157 s. 115f.). En bön ska inte ingå som ett moment i en morgonsamling där information om dagens aktiviteter ska lämnas. Huvudmannen kan i stället skilja mellan en morgonstund med ett konfessionellt inslag, till exempel bön, som det är frivilligt att delta i, och en därefter följande morgonsamling utan konfessionella inslag som syftar till att lämna information om dagens verksamhet. En bön inför en vanlig måltid kan avgränsas från måltiden. Detta kan ske genom att till exempel de som vill delta i bönen, eller som bara vill sitta med vid matbordet under bönen utan att aktivt delta i bönen, kan erbjudas att slå sig ned vid matbordet först. När bordsbönen är klar kan de barn som inte ville vara med under bönen erbjudas att sätta sig vid bordet.

Om en elev inte vill delta i en aktivitet där ett konfessionellt inslag ingår ska eleven erbjudas att ta del i en annan likvärdig aktivitet som inte innehåller konfessionella inslag. Det är viktigt att frivilligheten blir reell och att huvudmannen säkerställer att de elever som väljer att avstå från ett konfessionellt inslag inte exkluderas från gemenskapen eller på andra sätt drabbas av negativa konsekvenser.

Nytt är att huvudmannen måste informera vårdnadshavare och elever om konfessionella inslag för att elever ska ha reella möjligheter att välja om de vill delta i sådana inslag eller inte. En elev som inte vill delta i en aktivitet där ett konfessionellt inslag ingår ska erbjudas att ta del i en likvärdig aktivitet utan sådana inslag.

Källa: Skolinspektionen