Ögårdsskolan i Malmö ligger på samma fastighet som Malmö moské och eleverna läser islamologi utöver ordinarie timplan. Men trots att friskolan drivs av den libyskägda moskén har friskolan inte en muslimsk profil enligt Skolinspektionen – eftersom friskolorna själva får ange hur de definierar sig. – Det är en frivillig uppgift, säger Birger Österberg, pressekreterare vid Skolinspektionen till Bulletin.
Nyligen rapporterade flera medier – däribland Svenska Dagbladet och Bulletin – att muslimska friskolor blir allt färre. I nuläget finns det bara en skola med muslimsk profil kvar bland de 63 skolor som angett att de har konfessionell inriktning hos Skolinspektionen. (Se faktarutan nedan för mer information om vad som gäller om friskolor med konfessionell inriktning.)
Det är statistik som formellt stämmer. Det är bara en skola i Sverige som officiellt har muslimsk inriktning. Men Bulletins granskning visar att det fortfarande finns muslimska friskolor.
Det är nämligen enligt skollagen frivilligt för en friskola att ange vilken religiös inriktning man har.
– Det är en frivillig uppgift. Det är upp till den enskilda skolan att ange en profil. Det är ingen skyldighet, säger Birger Österberg, pressekreterare på Skolinspektionen till Bulletin.
Organisation i Libyen äger fastigheten
Islamic Center, som driver Malmö moské och Ögårdsskolan, har sedan tidigare överlåtit ägandet av fastigheten till World Islamic Call Society, WICS, sedan 2008 med bas i Tipoli i Libyen.
Både skol- och moskécentret är inrymda på fastigheten Malmö Ögård 1 som ägs den libyska organisationen WICS som grundades av Libyens tidigare, numera avlidne, diktator Muammar Gadaffi på 70-talet. WICS är en paraplyorganisation för över 250 islamiska grupper runt om i världen, vars syfte är att sprida islam genom dawah (mission).
Moskén drivs som en ideell förening vid namn Islamic Centers församling. Enligt Aftonbladet får moskén dock inga bidrag från Libyen.
Ingen muslimsk profil
Ögårdsskolan har tidigare haft en konfessionell inriktning men enligt Skolinspektionen har friskolan missat att skicka in en ansökan för 2023. En ansökan skulle ha varit inlämnad senast den 1 juli förra året enligt den nya lagen om informationsskyldighet för huvudmän vid friskolor som infördes i januari 2023.
”Rektorn där blev förvånad att det inte längre var det och sa till mig att de fortfarande betraktar sig som det”, uppger en källa till Bulletin.
Friskolan hade totalt 238 inskrivna elever från förskola till årskurs sex förra året.
På Islamic Centers hemsida framgår att friskolan ”informerar om islamiskt levnadssätt, bistår med service till församlingsmedlemmarna, har intern och internationell hjälpverksamhet, en levande ungdomsverksamhet samt arbetar för fred, integration, förståelse och mångfald genom olika ideella projekt”.
Skulle du säga att en skola som ligger på samma fastighet som en moské inte är en skola med muslimsk profil?
– Det har jag ingen synpunkt på, säger Birger Österberg.
Enligt Birger Österberg kan Skolinspektionen inte kräva in mer information om skolorna än vad skollagen anger. Det är Sveriges riksdag som beslutar vilka lagar och regler som gäller och de är dessa Skolinspektionen tillämpar.
– Det är ett politiskt beslut i riksdagen hur lagen ser ut och det är den vi följer, säger han.
Tidigare granskats
SVT:s Uppdrag Granskning har tidigare granskat Ögårdsskolan där det framkom en rad brister i verksamheten. Bland annat fick en elev som hette Shams lära sig att ”inte locka mannens begär” och lära sig att det var ”skamligt att skratta högt”.
Hon berättade att tjejer och killar behandlades olika på Ögårdsskolan.
– Vi lärde oss att vara rädd för gud, för gud är störst och har all makt, så jag var jätterädd som barn, sade hon till SVT.
Moskén och skolan vill expandera
När resurser finns planerar moskén och skolan i framtiden att bygga ut verksamheten till att omfatta bland annat kvinnojour, ålderdomshem, köpcentrum, bibliotek, studentbostäder och restaurang, vilket framgår av Islamic Centers hemsida.
Bulletin har tidigare rapporterat om hur muslimska friskolan International Cordoba School i Akalla i Stockholm sponsrats av Saudiarabien i syfte att sprida en viss tolkning av islam. Friskolan tvingades nyligen stänga ner på grund av kopplingar till islamisk extremism.
Ytterligare ett par muslimska friskolor har fått stänga ner sina verksamheter senaste åren efter granskningar. Al-Azharskolan, Imanskolan, Framstegsskolan, Alsalam skolan och Kunskapsljuset är några exempel.
Den konfessionella friskola som finns kvar med muslimsk profil är Växjö Islamiska skola i Växjö som drivs som en stiftelse.
Både moskén och Ögårdsskolan i Malmö drivs som ideella föreningar. Det gör det svårare att granska hur pengar flödar in i verksamheten eftersom det inte är krav på samma ekonomiska transparens för ideella föreningar som för vinstdrivande företag.
Läs även: Cordobaskolan i Akalla stängs ned efter extremismkopplingar
fakta
Fakta: Konfessionell inriktning och konfessionella inslag
Ändringarna i skollagen som gäller från den 2 januari 2023 innebär bland annat att det införs nya definitioner av begreppen konfessionellt inslag och konfessionell inriktning. Så här ser de nya definitionerna ut:
- Konfessionell inriktning: inriktning på verksamhet som innebär att det där förekommer konfessionella inslag.
- Konfessionella inslag: bekännande eller förkunnande inslag som tillhör en viss religion och som initieras och genomförs av huvudmannen eller på dennes uppdrag.
Fristående förskolor, skolor och fritidshem får ha en konfessionell inriktning under förutsättning att huvudmannen har fått ett godkännande för en sådan inriktning. Sedan tidigare gäller att den konfessionella inriktningen aldrig får omfatta undervisningen. Konfessionella inslag ska som huvudregel vara skilda från övriga aktiviteter inom utbildningen.
När det gäller morgon- och bordsbön står följande i förarbetena till de här ändringarna i skollagen (prop. 2021/22:157 s. 115f.). En bön ska inte ingå som ett moment i en morgonsamling där information om dagens aktiviteter ska lämnas. Huvudmannen kan i stället skilja mellan en morgonstund med ett konfessionellt inslag, till exempel bön, som det är frivilligt att delta i, och en därefter följande morgonsamling utan konfessionella inslag som syftar till att lämna information om dagens verksamhet. En bön inför en vanlig måltid kan avgränsas från måltiden. Detta kan ske genom att till exempel de som vill delta i bönen, eller som bara vill sitta med vid matbordet under bönen utan att aktivt delta i bönen, kan erbjudas att slå sig ned vid matbordet först. När bordsbönen är klar kan de barn som inte ville vara med under bönen erbjudas att sätta sig vid bordet.
Om en elev inte vill delta i en aktivitet där ett konfessionellt inslag ingår ska eleven erbjudas att ta del i en annan likvärdig aktivitet som inte innehåller konfessionella inslag. Det är viktigt att frivilligheten blir reell och att huvudmannen säkerställer att de elever som väljer att avstå från ett konfessionellt inslag inte exkluderas från gemenskapen eller på andra sätt drabbas av negativa konsekvenser.
Nytt är att huvudmannen måste informera vårdnadshavare och elever om konfessionella inslag för att elever ska ha reella möjligheter att välja om de vill delta i sådana inslag eller inte. En elev som inte vill delta i en aktivitet där ett konfessionellt inslag ingår ska erbjudas att ta del i en likvärdig aktivitet utan sådana inslag.
Källa: Skolinspektionen