
Allt fler företagare väljer att avskeda nyanställda från Generation Z redan inom några månader efter att de börjat. En ny rapport från konsultföretaget Intelligent visar på en utbredd frustration över unga arbetares brist på arbetslivserfarenhet, kommunikationsförmåga och professionalism, rapporterar Realtid.
Studien, som omfattar 1 000 företag, avslöjar att hela 60 procent av arbetsgivarna har avskedat Gen Z-anställda som anställdes tidigare i år.
– Arbetslivet kan vara en enorm kontrast från vad de är vana vid från utbildningen, säger Huy Nguyen, chefsrådgivare på Intelligent, i ett pressmeddelande.
Nguyen pekar på att många unga är oförberedda på de mindre strukturerade miljöer som ofta råder på arbetsplatser och de krav som ställs på självständigt arbete och praktiska färdigheter.
Många avstår från att anställa nyexaminerade
En majoritet av arbetsgivarna i studien, tre av fyra, uppger att de är missnöjda med de nyexaminerades prestationer. Vanliga problemområden är bristande motivation och otillräcklig kommunikationsförmåga.
Detta har fått konsekvenser för rekryteringen, då hela 14 procent av arbetsgivarna överväger att helt avstå från att anställa nya högskoleutbildade det kommande året.
Jessica Kriegel, chefsstrateg för arbetskraft på Culture Partners, uppmanar till att se trenderna i ett historiskt perspektiv.
– Även millenniegenerationen betraktades som ’problembarn’ för inte så länge sedan. Nu har fokus skiftat till nästa generation, säger hon till New York Post.
Anses vara lättdistraherade
Rapporten visar också att Gen Z-anställda anses mer benägna att bli distraherade av sociala medier och politiska frågor, vilket kan påverka deras arbetsinsats.
Samtidigt påpekar experter att det inte enbart är de ungas ansvar att anpassa sig till arbetslivet – företagen behöver också ta ett större ansvar.
– Företagen måste också ta ansvar för att förbereda dem för sina arbetsplatser, understryker Huy Nguyen.