Facebook noscript imageGren: Nationalmuseum tonar ner de politiska pekpinnarna
Kultur
Gren: Nationalmuseum tonar ner de politiska pekpinnarna
Nationalmuseums utställning Designmagasinet Foto: Leif Gren
Nationalmuseums utställning Designmagasinet Foto: Leif Gren

Leif Gren besöker Nationalmuseums nya utställning Designmagasinet och finner till sin glädje att skyltarna är fria från den politiska uppfostran som den fem år gamla basutställningen har.

När Nationalmuseum öppnade 2018 efter en lång renovering studsade många över den permanenta utställningens informationstexter hade fått karaktären av ”varningsskyltar” med värderingar utifrån en påtagligt vänsteraktivistisk slagsida. Konst från 1800-talet presenterades som borgerligt nationalistiskt förljugen och ond, medan konst från 1900-talet beskrevs som fri och demokratisk, underförstått socialdemokratiskt god.

Ett antal debattartiklar i dagspressen, inklusive från mig själv, reagerade mot att myndigheten så ogenerat politiserade konsthistorien. De nu fem år gamla skyltarna finns visserligen kvar, men äntligen verkar nyproducerade skylttexter ha mer fokus på konsthistorisk kunskap än politisk fostran.

Nationalmuseums nya utställning ”Designmagasinet, Om keramikens utveckling genom tiderna” öppnade den 4 oktober 2023. I montrarna skildras material, tillverkning och trender genom fler än 1 200 föremål, från 1700-talet till det allra senaste. Här syns också hur samhällets skiftande behov och önskningar påverkar, och påverkas av, formgivning och materialutveckling.

Föremålen är kronologiskt ordnade efter decennier, uppenbarligen ett idémässigt plagiat efter en av museisveriges mest älskade utställningar, Nordiska museets ännu permanenta utställning ”Dukade bord”, som kom redan 1955, producerad av Gösta Berg, Elias Svedberg med flera. En skillnad är dock att Dukade bord uteslutande handlar om föremål för matbordet, medan Designmagasinet även innehåller andra keramikföremål.

Möjligen kan man säga att debatten om Nationalmuseums politiserade skyltar resulterat i att myndigheten lyssnat på kritiken och släppt politiseringen. I vart fall fokuserar man nu på konstföremålen, kunskap och lite klassisk bildning. Dessutom är det glädjande nog gratis att besöka Designmagasinet på bottenvåningen i Nationalmuseum.

Leif Gren

Fri skribent som har studerat arkeologi, konsthistoria, idé- och lärdomshistoria, etnologi och socialantropologi vid Göteborgs universitet.