
Som en del av klimatarbetet kommer bränslepriserna snart höjas i hela EU. Detta riskerar att ta ifrån Tidöregeringen en av deras få stora framgångar, och ge Socialdemokraterna valsegern, skriver John Gustavsson.
Hur många känner till ETS 2? Om du inte gör det, så är du inte ensam. ETS 2 är EU:s nya system för handel med utsläppsrätter, och kommer att implementeras med start 2027. Handel med utsläppsrätter är inget nytt, men nytt är att också transportsektorn nu kommer omfattas. I praktiken kommer detta innebära betydligt dyrare bensin och diesel.
Bränslepriserna är ett av regeringens inte alltför många trumfkort inför valet: Säga vad man vill om samhällsutvecklingen i övrigt, men ingen kan neka till att det är betydligt billigare att tanka bilen idag än det var på valdagen 2022. Inom den rödgröna oppositionen är man oense om hur man ska hantera frågan. Ska reduktionsplikten återställas till sin tidigare nivå? Hur blir det med bränsleskatterna?
I ljuset av omvärldsläget, med handelskrig, militära krig och en allmänt svag ekonomisk tillväxt i Europa, så vore det fullt rimligt att åtminstone skjuta ETS 2 några år på framtiden. Det kommer dock inte ske.
Ingen vet exakt hur mycket bränslepriserna kommer att öka med ETS 2, eftersom ingen vet hur mycket utsläppsrätterna kommer att kosta. Priset på utsläppsrätter kommer, precis som priserna på aktier och obligationer, att sättas på den fria marknaden, och gå både upp och ner. Mestadels uppåt över tid, eftersom antalet utsläppsrätter till salu kommer att minska varje år. Redan år 2028 beräknas bensinpriset bli 5 kronor högre än idag, och 2032 nästan 7 kronor. Prognosen för dieselpriset är snarlik.
När valet äger rum kommer ETS 2 bara att vara några månader bort. Det är lätt att se ett scenario där Magdalena Andersson månaden före valet trummar i väljarna att alla åtta partier är överens om att höja bränslepriserna, eftersom alla står bakom ETS 2. Självklart kommer Tidöpartierna att kontra med att höjningarna blir större med Andersson som statsminister.
Detta är dock inget som inspirerar väljare: Valet skulle inte längre stå mellan låga bränslepriser med Tidö eller höga med vänsterblocket, utan mellan högre priser med Tidö, och eventuellt ännu högre med vänstern. Många väljare kommer att rycka på axlarna och känna att det kvittar, och bränslepriserna blir oskadliggjorda som politiskt vapen mot vänsteroppositionen.
Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att konsumenterna ska kompenseras för höjningarna som ETS 2 orsakar. Dessvärre har man inte sagt hur, utan den detaljen lämnar man som vanligt åt en utredning. Om denna mandatperiod är något att gå på, så lär utredningen ta flera år och landa i en urvattnad halvmesyr.
Det självklara för Tidöpartierna vore istället att tala klarspråk med väljarna: Vi kommer att sänka bränsleskatterna med så mycket som det krävs, för att kompensera för effekten ETS 2 har. Om ETS 2 leder till 3 kronor högre bränslepris, så kommer vi sänka bränsleskatten med 3 kronor. Om 5 kronor högre bränslepris, så med 5 kronor. Vi kommer till och med sänka momsen på bränsle om det är vad som krävs för att ETS 2 inte ska höja bränslepriserna.
Denna kompensation skulle inte heller kosta någonting, eftersom intäkterna från försäljningen av utsläppsrätter går till den svenska statskassan. Det staten förlorar i intäkter på att sänka bränsleskatterna, får man alltså tillbaka från ETS 2.
Om de tre regeringspartierna är för fega för detta, så borde åtminstone Sverigedemokraterna låta ett löfte om fullständig priskompensation för ETS 2 bli en central punkt i partiets valmanifest. Utan en tydlig kontrast i bränslefrågan blir uppförsbacken betydligt brantare. Det kan till och med avgöra valet.