Nu står det klart att H2 Green Steel (H2GS) och LKAB inte kunnat komma överens, och att H2GS istället kommer att importera järnmalm från Kanada och Brasilien.
I början av veckan stod det klart att H2GS och statliga LKAB inte kunnat komma överens om ett avtal om järnmalmsleveranser efter en dispyt om järnvägen Malmbanans kapacitet, rapporterar DI.
H2GS affärsidé är att producera grönt stål med sikte på helt fossilfri produktion, och när stålverket planerades i Boden var tanken att de skulle ta sin malm från LKAB i närliggande Norrbotten, men så blir nu inte fallet.
Istället har H2GS slutit avtal om att importera järnmalmspellets från kanadensiska bolaget Rio Tinto och brasilianska Vales. Järnmalmen kommer att skeppas från Brasilien till hamnen i Luleå för vidare transport till Boden.
Man beräknar att ungefär tre miljoner ton järnmalm kommer att behövas i H2GS produktion under det första året, och enligt planerna kommer man att komma igång med att producera stål på allvar 2026.
Stålindustrin står för 7 procent av de globala växtgasutsläppen, och H2GS idé går ut på att sänka koldioxidutsläppen i alla led i produktionen, bland annat genom att ersätta kol med väte som bränsle i masugnarna. Målet är en helt fossilfri produktion.
Hur de längre transporterna till Boden från Brasilien och Kanade kommer att påverka stålets koldioxidavtryck finns ännu inga uppgifter om.
Läs även: Skogkär: Grönt stål ett svart hål