Samtliga aktörer inom svensk handel – butiker, e-handlare och partihandlare – förväntar sig tuffare tider framöver. Stigande priser, osäkerhet i omvärlden samt en förväntad minskning av lönsamheten, rapporteras i Svensk Handels Framtidsindikator för april.
Den största förändringen noteras hos fysiska butikshandlare med ett indikatorvärde som backar med 2,9 enheter till 92,2. Ett värde under 100 innebär negativa framtidsförväntningar under de kommande tre månaderna, enligt ett pressmeddelande från Svensk Handel.
– De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Ökade kostnader för el, diesel, foder och andra insatsvaror får allt större genomslag i priserna i alla led fram till konsumenten. Inflationstakten steg till sex procent i mars, och med 4,1 procent om de stigande energipriserna räknas bort, till följd av stigande priser på livsmedel men även kläder och hushållsvaror.
Även tufft för e-handlare och partihandlare
Men även e-handlarnas framtidstro får sig en törn. Den sjunker under det neutrala värdet 100 för första gången på två år till 98,6.
– Det beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, tillägger Johan Davidson.
Partihandlarnas förväntningar är fortsatt negativa med ett indikatorvärde på 94,4.
Läs även: Regeringen: Inflationen stiger till 4,8% till följd av Ukrainakriget