Risken att dö vid en trafikolycka är tio gånger högre i de minst säkra bilarna än i de säkraste. Det visar en ny studie från försäkringsbolaget Folksam.
Folksam har gått igenom 184 000 svenska trafikolyckor från 1994 till 2020.
– Krocktester i testanläggningar ger också bra vägledning, men vill man se vad som händer vid en krock i verkligheten ger statistiken över riktiga olyckor en sannare bild av säkerheten, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
De vanligaste allvarliga skadorna som drabbar förare och passagerare är skador på huvud, nacke och inre organ.
När Folksam gick igenom den dystra statistiken över alla olyckor på svenska vägar där någon dödats eller skadats allvarligt fick 55 bilmodeller av 383 högsta resultat. De var minst 40 procent säkrare än medelbilen.
Autobroms
Volvo dominerar listan över de sju säkraste bilarna. Fem är Volvo-bilar, och två är från Toyota och Mercedes. De här sju bilarna har förutom högsta resultat också antisladd och autobroms som standard, vilket minskar risken att en olycka alls ska uppstå. Dessutom har de effektivt whiplashskydd.
– Autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent, säger Anders Kullgren.
Säkraste bilen i studien var Volvo S80 och V70, årsmodell 2010 till 2016. Risken att dö eller skadas allvarligt är 48 procent lägre.
Folksams rapport visar också att det är drygt tio gånger högre risk att omkomma i de minst säkra bilarna jämfört med i de säkraste. Lyckligtvis finns få av dem kvar på svenska vägar.
I nyare bilar skadas och dödas betydligt färre. En ny, liten bil kan därför vara lika säker, eller rent av säkrare än en gammal, stor bil.
Läs även: Svenskar säljer sin gamla bil utomlands
Farligare på åttiotalet
Bilar från åttiotalet är klart farligare än bilar som kom 2010 och senare.
– När vi jämför bilar lanserade under tiden 1981 till 1990 med bilar lanserade mellan 2011 och 2020 så är risken för en invalidiserande personskada halverad, och risken att dö har minskat med 60–70 procent, säger Anders Kullgren.
Han tror att den utvecklingen fortsätter och att det blir mindre farligt att krocka och att bilarna själva avvärjer fler olyckor.
– Mycket av den forskning som görs nu för självkörande bilar – som teknik som hindrar att du kör över mittlinjen mot mötande trafik – leder till nya säkerhetssystem.
Dyra, nya bilar är oftast säkrare än billiga, gamla bilar. Är krocksäkerhet bara för den som har råd?
– Nej, det finns bilar som kostar ner mot 50 000 kronor som också är bra. Att välja rätt bil är mycket viktigare än många kanske tror, det är huvudbudskapet här.
fakta
Säkra och osäkra bilar
Säkraste bilarna i trafikolyckor 2021
Volvo S80/V70, årsmodell 2010-2016 – 48 procent lägre risk att dö eller skadas allvarligt
Toyota RAV4, årsmodell 2015-2018 – 45 procent lägre risk
Mercedes E-class, årsmodell 2015-2016 – 44 procent lägre risk
Volvo V40, årsmodell 2012-2019 – 43 procent lägre risk
Volvo S60/V60, årsmodell 2010-2018 -- 42 procent lägre risk
Volvo S90/V90, årsmodell 2016 – 41 procent lägre risk
Volvo XC60, årsmodell 2008-2017 – 41 procent lägre risk
De fem minst säkra bilarna från 90-talet och framåt.
Opel Agila, årsmodell 2000-2007 – 60 procent högre risk att dö eller skadas allvarligt
Suzuki Alto, årsmodell 1999-2008 – 84 procent högre risk
Hyundai Sonata, årsmodell 1994-2004 – 100 procent högre risk
VW Lupo, årsmodell 1999-2005 – 120 procent högre risk
Peugeot 106, årsmodell 1992-1999 – 301 procent högre risk
Källa: Folksam