Facebook noscript imageHenriksson: Förre finansministern sågar begravningsplatsbygget
Andreas Henriksson
Krönikörer
Henriksson: Förre finansministern sågar begravningsplatsbygget
Järva Discgolfpark anses vara en av världens bästa discgolfbanor, men nu förvandlas den till begravningsplats. En femtedel av den planerade begravningsplatsen påstås kunna stå färdig inom en månad, men bara den lilla delen har kostat dubbelt så mycket som hela anläggningen beräknades till Foto: Ali Lorestani/TT
Järva Discgolfpark anses vara en av världens bästa discgolfbanor, men nu förvandlas den till begravningsplats. En femtedel av den planerade begravningsplatsen påstås kunna stå färdig inom en månad, men bara den lilla delen har kostat dubbelt så mycket som hela anläggningen beräknades till Foto: Ali Lorestani/TT

Stockholms stadsrevisorer har satt tänderna i det rekorddyra gravplatsbygget på Järvafältet i Stockholm. I spetsen för den förödande kritiken i rapporten står den tidigare finansministern Bosse Ringholm. Han är inte imponerad, för att uttrycka det milt. De som får betala för det ekonomiska slarvet är återigen skattebetalarna, konstaterar Andreas Henriksson i sin fortsatta granskning av projektet.

Rapporten har titeln ”Styrning av samhällsviktiga investeringsprojekt” (Diarienummer RVK 2023/95) och låter som något som inte ens jag skulle läsa frivilligt, om det inte vore för att jag tror att den innehåller kritik av ett övermodigt gravplatsbygge i Stockholm stad. Kritik som för skattebetalarnas skull måste upp i strålkastarljuset.

Och mycket riktigt. Rapporten kommer från Stockholms stadsrevisorer, som leds av förre finansministern Bosse Ringholm (S) som ordförande. På sidorna 12 och 13 finns slutsatserna som visar att staden frivilligt och på egen hand skaffat sig ett skandalöst illa skött och dyrt byggprojekt.

Det är fullt av politisk prestige, beslutsfattare som inget kan om det som de beslutar om, idégivare med megalomanisk dragning, undermåliga förberedelser och kontroll, bortslarvade finansiella underlag samt obefintliga ekonomiska kalkyler i beslutsunderlaget.

Detta sammantaget har skapat en kökkenmödding som kommer kosta stadens skattebetalare hundratals miljoner kronor i extra anslag innan det är klart. Eller så pratar vi om ett miljardbelopp. Ingen vet. Inte ens de oberoende revisorerna som ansvarat för granskningen.

När bygget väl kommer stå klart är höljt i dunkel också det, eftersom byggets tidsplan hållit lika lite som budgeten. Det är många år försenat, innan ens etapp ett av fyra är färdigbyggd.

Det handlar om bygget av en muslimsk kistgravplats belägen på en soptipp på Järvafältet. Bygget får som bieffekt att världens bästa discgolfbana år 2020 tillika årets svenska park år 2017 slaktas av gräv- och skogsmaskinerna. Men det är något som de ledande gravbyråkraterna och fastighetspolitikerna i stadshuset valt att tänka bort eller inte ens förstått.

Läs även: Henriksson: Begravningsplatsen blir ett slukhål för skattebetalarna.

Rapporten presenterades i början av år 2024. Revisorerna börjar med förutsättningarna:

Detaljplanen för Järva begravningsplats är uppdelad i två delar om totalt 20 000 gravar. Den första, som ska vara klar hösten 2024, innehåller cirka 9 000 gravar, ceremonilokal, servicebyggnad samt iordningställande och utsmyckning av marken. En preliminär investeringskalkyl på 200 mnkr angavs i kyrkogårdsnämndens tjänsteutlåtande som följde när detaljplanen gick ut på remiss. Del två, som innehåller resterande 11 000 gravar, är varken planerad i tid eller kostnad.”

Därefter verkligheten bakom den vackra men ogenomtänkta planen. I juni 2016 antog kyrkogårdsnämnden inriktningsbeslutet med en budget på 233 miljoner kronor. Nu, i skrivande stund sensommaren 2024, är budgeten efter framtvingade tilläggsanslag i huvudstadens fullmäktige uppe i 465 miljoner kronor.

Och då talar vi alltså enbart om etapp ett av fyra, och ett beslut om att den ska öppnas i september 2024. Den som lever får se om den här reviderade tidsplanen och tilläggsbudgeten hålls. Fortfarande åker det omkring lastbilar och grävmaskiner där gravarna ska ligga, konstaterar jag när jag i mitten på augusti tar en promenad på andra sidan stängslet som omgärdar byggarbetsplatsen.

När resten av gravplatsen kommer stå klar, och vad dessa tre delar kommer kosta skattebetalarna är ett mysterium som inte ens en nobelpristagare i ekonomi kan lösa.

En ökning från 233 till 465 miljoner kronor, alltså 232 miljoner kronor, betyder att kostnaden redan nu fördubblats utan att en enda ansvarig politiker i stadens ledning dragit i nödbromsen och å skattebetalarnas vägnar ställt kritiska frågor om vad som händer ute på Järvafältet, eller om vad byråkraterna gör på jobbet på gravförvaltningen som ligger på Palmfeltsvägen i Johanneshov.

Det sistnämnda är måhända ingen slump eftersom begravningstjänstemännen som ansvarar för din och min kommande grav och det som ligger under gravstenarna, oavsett vilken begravningsplats eller kyrkogård i Stockholm som den kommer ligga på, verkar vara lika duktiga på att sköta sin budget som att förutsäga slutresultaten i de Stockholmsderbyn som spelas i Globen och på Tele2 Arena, belägna ett stenkast därifrån.

Eller för att låna ett konstaterande i den kritiska revisionsrapporten. ”/…/ i tertialrapport per augusti 2023 redovisas att projektet fortsätter enligt plan trots prognostiserat överdrag. Det finns ingen analys eller förklaring till avvikelsen mot projektets budget.

I avsnittet med rubriken Revisionskontorets slutsats hittar jag en mening som säger allt om hur undermåligt projektet styrs: ”Exempelvis saknas beräkningsunderlagen för beslutad investeringsbudget om 357 miljoner kronor.”

Sättet som projektet leds på, och det ekonomiska utfallet, står i bjärt kontrast mot vad det dåvarande ansvariga borgarrådet, moderaten Dennis Wedin, självsäkert skrev i en debattartikel i Svenska Dagbladet i början på år 2020:

Kyrkogårdsnämnden bedriver en kostnadseffektiv verksamhet, med landets lägsta begravningsavgift. Att bygga en ny begravningsplats innebär givetvis ett stort åtagande, men kapitalkostnaderna för den nya begravningsplatsen beräknas inarbetas i kyrkogårdsnämndens budget, kalkylerna är noggranna och nämndens ekonomi är stark.

Att kalkylerna är noggranna har revisorerna med en före detta finansminister i spetsen som bott i Stockholm i större delen av sitt liv vissa synpunkter på. Och att nämndens ekonomi är stark är nog en uppfattning som inte delas av stadens skattebetalare som är de som får slanta upp pengarna när budgeten spräcks gång på gång.

Jag trodde, måhända i min naivitet, att moderater gjort till en paradgren att vara extra ansvarsfulla och försiktiga med skattebetalarnas pengar. Men det verkade inte gälla borgarråden Wedin och König Jerlmyr, alltså hon som var finansborgarråd i staden och därmed politisk och ekonomisk chef över fastighetsborgarrådet Wedin när besluten om att sätta spaden i marken trots bristande och undermåliga underlag togs.

Hur många miljarder det gravbyråkratiska prestigeprojektet och äventyret på Järvafältet slutligen landar på – en, två eller kanske fyra miljarder kronor när begravningsplatsen kanske eller kanske inte står färdig år 2040 – står skrivet i stjärnorna. Men oavsett slutsumman kan vi slå fast en sak redan nu. Begravningsplatsen på Järvafältet blir särklass dyrast i hela Kyrkogårdssverige, räknat per enskild gravplats, genom alla tider.

Det finns en anledning till varför jag tänker på skandalen med tunnelbygget genom Hallandsåsen när jag tittar på det här politiskt styrda bygget som också det betalas med dina skattepengar.

Andreas Henriksson

Ekonomireporter med 25 års erfarenhet i bagaget av att skriva om ekonomisk makropolitik, räntor och valutor. Sitt första korruptionsscoop hade han när han som första svenska reporter toppade Finanstidningen med nyheten om att det fanns misstankar om mutor i den då nyss genomförda Jas/Gripen-affären mellan Sverige och Sydafrika år 1999.