Hjort: Arbete måste vara normen

Det är inte rättvist att många lever på andras bekostnad. Bild: AI
Varje svensk som arbetar försörjer inte bara sig själv utan ytterligare 1,24 personer. Problemet är inte att Sverige har många pensionärer. Problemet är att för få vuxna försörjer sig själva. Det är därför arbetslinjen måste tillbaka i centrum för svensk politik.
Svenskt Näringsliv släppte i dagarna en rapport om försörjningsbördan. Egentligen är det inte en rapport utan ett rop på hjälp eftersom situationen är illa. Varje svensk som jobbar försörjer inte bara sig själv utan 1,24 andra. Det framstår som ett ekonomiskt problem men är egentligen ett moraliskt. Varför försörjer inte alla friska sig själva?