Facebook noscript imageHög personalomsättning på SOS Alarm – tuff arbetsmiljö
Nyheter
Hög personalomsättning på SOS Alarm – tuff arbetsmiljö
SOS Alarm har problem med hög personalomsättning och långa svarstider. Foto: Johan Nilsson/TT
SOS Alarm har problem med hög personalomsättning och långa svarstider. Foto: Johan Nilsson/TT

Det är en pressad situation för SOS Alarm, som ansvarar för nödnumret 112 på uppdrag av staten. Svarstiderna blir allt längre och många säger upp sig på grund av en alltför tuff arbetsmiljö.
– Vi ser ju att folk inte mår bra, säger Marcus Andersson, klubbordförande för SOS Alarm, Unionen Stockholm.

Under juli månad skedde två driftstörningar på SOS Alarm. De ledde till att personer hade svårt att nå fram och vissa fick vänta länge i kö. Enligt alarmeringsavtalet ska personer max behöva vänta i åtta sekunder tills någon svarar. Under den gångna sommaren landade i stället medelsvarstiden på 30 sekunder – och ibland fick uppringarna vänta i flera minuter.

Marcus Andersson är klubbordförande för SOS Alarm vid Unionen i Stockholm. Han menar att problemet bottnar i att många operatörer säger upp sig på grund av dålig arbetsmiljö.

– Många slutar på grund av den tuffa arbetsmiljön med mycket övertid och hård belastning på jobbet. Bland annat har företaget dragit in pauser och i vissa fall även lunchraster, och många tvingas jobba över. Man försöker helt enkelt maxa arbetet så långt det går, säger han.

Han tillägger att SOS Alarm dragit ner på alla sorters utbildningstillfällen, vilket gör att kompetensutvecklingen har försvunnit.

– Vi har försökt lyfta problematiken, men det är väldigt svårt att bevisa att en person mår psykiskt dåligt på grund av jobbet. Arbetsgivaren kan ju alltid hävda att det även handlar om privata omständigheter. Men vi ser ju att folk inte mår bra, vilket leder till att de slutar – även om de gillar själva arbetsuppgifterna och uppdraget, säger han.

”Hög personalomsättning”

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är tillsynsmyndighet för SOS Alarm. Redan 2014 riktades kritik mot SOS Alarm då svarstiden ökat från 7,7 sekunder 2012 till 15,3 sekunder två år senare. Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm, medger att SOS Alarm vill få bukt med problemet och rekryterar nu personal i syfte att åtgärda bristerna.

– Vi har hög personalomsättning och jobbar väldigt hårt med att rekrytera nya medarbetare. I år kommer vi att rekrytera 300 nya operatörer, men det tar tid att utbilda och certifiera dem, säger han och fortsätter:

– Vi känner oss trygga med att det går åt rätt håll, men det är inget som löser sig på ett par månader.

Klubbordförande vid Unionen, Marcus Andersson, tycker dock att insatserna från företagets sida än så länge lyser med sin frånvaro.

– Från arbetsgivarens sida säger man att man agerat kraftfullt – men det är inget vi ser. Ett exempel är när man nyligen talade om för medarbetarna att det fanns en åtgärdslista för att förbättra arbetsmiljön. Men en sådan lista tycks inte finnas – och jag efterfrågar fortfarande åtgärderna, säger han.

Marcus Andersson pekar på att det är viktigt att få personal att stanna, då man inte kommer åt problemet enbart med att rekrytera ny personal.

Läs även: Barsebäck vill bygga ny kärnkraft

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu